آیا مدرسه دوزبانه ترکیه، جشن کریسمس را ممنوع کرد؟

آیا مدرسه دوزبانه ترکیه، جشن کریسمس را ممنوع کرد؟
دوشنبه 29 آذر 1395 - 13:14

مطرح شدن ادعا‌هایی درباره ممنوع شدن برگزاری جشن‌های کریسمس در یک مدرسه دوزبانه در ترکیه، دولت آلمان را عصبانی کرده است.

العالم - ترکیه

روزنامه گاردین گزارش داد؛ مقامات آلمانی واکنش‌های تندی به ادعای ممنوع شدن برگزاری جشن‌های کریسمس در یک مدرسه دوزبانه در ترکیه نشان داده اند. ترکیه این ادعا را تکذیب کرده است.
مدرسه بین‌المللی «لیسِسی» در سال 1984 در ترکیه تأسیس شد و در آن از دو زبان ترکی و آلمانی برای تدریس به دانش‌آموزان استفاده می‌شود. تأمین بخشی از هزینه این مدرسه بر عهده دولت آلمان است.
متولیان این مدرسه ادعای برخی از رسانه‌های آلمانی را در خصوص ممنوعیت برگزاری جشن‌های کریسمس رد کرده‌اند. در بیانیه منتشر‌شده از سوی مسئولان مدرسه آمده است: «گزارش‌های رسانه‌های آلمانی درباره ممنوعیت برگزاری جشن‌های کریسمس از سوی آموزگاران آلمانی، نمایانگر واقعیت نیست. ... آموزگاران آلمانی یک کنسرت را بدون ارائه توضیح، لغو کردند. اما پرسشی درباره مانع‌تراشی مدرسه در برگزاری آن و یا جلوگیری از برگزاری آن مطرح نشده است.»
اما وزارت خارجه آلمان با انتشار یک بیانیه به این موضوع واکنش نشان داد. در این بیانیه آمده است: «ما تصمیم عجیب مدیریت مدرسه لیسِسی استانبول را درک نمی‌کنیم. ... این که رسم خوب و سنتی تبادلات فرهنگیِ پیش از کریسمس – با سنت دیرینه آلمانی-‌ترکی – معلق شده است، بسیار بد است... حتماً این موضوع را با همتایان ترکمان درمیان می‌گذاریم.»
«مصطفی ینروغلو،» نماینده حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در پارلمان نیز ادعای رسانه‌های آلمان را تکذیب کرد و گفت: «این گزارش‌های نادرست برای روابط ترکیه و آلمان مناسب نیست.»
برخی از اعضای احزاب چپ‌گرا در آلمان خواهان فرا خواندن سفیر ترکیه از سوی برلین و اعلام مراتب اعتراض دولت این کشور به ترکیه شده اند. گروهی دیگر از سیاستمداران آلمانی نیز معتقدند رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با چنین اقداماتی، پل‌های روابط با اروپا را تخریب می‌کند.
کودتای نافرجام 5 ماه گذشته ترکیه، روابط برلین و آنکارا را تیره کرده است. آلمان بارها در خصوص سرکوب مخالفان پس از آن کودتا ابراز نگرانی کرده است؛ موضوعی که به مذاق مقامات ترکیه و حزب عدالت و توسعه خوش نمی‌آید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها