نگرانی سعودی‌ها از حمله بدافزار "ایرانی"

نگرانی سعودی‌ها از حمله بدافزار
چهارشنبه 1 دی 1395 - 00:58

درحالی که سازمان‌ها و مؤسسات ایرانی از بزرگترین قربانیان حملات سایبری هستند، سعودی‌ها از حملۀ ویروسی که آن را به ایران نسبت می‌دهند، ابراز نگرانی می‌کنند.

العالم - آمریکا

بدافزار (ویروس کامپیوتری) موسوم به "شامون" پس از چهار سال بار دیگر به صحنه بازگشته است. این بدافزار شبکه گسترده‌ای از کامپیوترها در سازمان هوانوردی عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس را هدف قرار می‌دهد.

در دنیای امنیت، بدافزار شامون به عنوان ابزاری شناخته می‌شود که کامپیوترها را به سیستمی بی‌حافظه و بی‌استفاده تبدیل می‌کند. نزدیک به دو هفته پیش برخی کمپانی‌های امنیتی هشدار دادند که این بدافزار بازگشتی نگران‌کننده به صحنه داشته و دوباره هزاران کامپیوتر سازمان هوانوردی عربستان سعودی و دیگر نهادهای دولتی در این کشور را هدف حملات سهمگین خود قرار داده است.

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا از این خبر در جهت اتهام زنی به جمهوری اسلامی ایران استفاده نموده و مانند قبل ادعای حمایت ایران از این بدافزار را مطرح کرده است. سرویس امنیت دفاعی (DDS) در آمریکا که نهاد زیرمجموعه پنتاگون است، به پیمانکاران خود درباره ظهور دوباره این جاسوس‌افزار مخرب هشدار داده است.

شامون (Shamoon)‌ پس از ورود به سیستم‌ها و شبکه‌های قربانی، اطلاعات حساس را در فرآیندی که هنوز ناشناخته مانده می‌رباید و سپس همه اطلاعات موجود را به‌گونه‌ای غیرقابل‌بازگشت پاک می‌کند.

از آنجایی که سرورهای سازمان هوانوردی عربستان اطلاعات حساس فرودگاه‌های این کشور را در اختیار دارند و پردازش عملیاتی انجام می‌دهند، این حملات اختلالات جدی در سامانه‌های آنها ایجاد کرده است. تحقیقات درباره دور جدید حملات شامون هنوز ادامه دارد و به نتایج قطعی نرسیده است. پنتاگون در اطلاعیه هشداری که صادر کرده، از پیمانکارهای خود خواسته مکانیسم‌های دفاعی لازم را برای مصون نگه داشتن زیرساخت سیستم‌های اطلاعاتی خود در برابر این حملات ویرانگر طراحی کنند.

مقام‌های ایرانی تا کنون هیچکدام از ادعاهای بلومبرگ پیرامون «شامون» را نپذیرفته‌اند و واکنشی رسمی به انتشار این خبرها نشان نداده‌اند.

ایران خود یکی از بزرگ قربانیان حملات سایبری است و در سال 2010  بدافزار (ویروس کامپیوتری)‌ موسوم به استاکس‌نت، به جان تاسیسات هسته‌ای ایران افتاد. در اواخر ماه مه ۲۰۱۲ رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که استاکس‌نت مستقیماً به دستور اوباما رئیس جمهور آمریکا طراحی، ساخته و راه اندازی شده. گرچه در همان زمان احتمال این می‌رفت که آمریکا تنها عامل سازنده نباشد. در تاریخ ۷ ژوئیه سال ۲۰۱۳ میلادی، ادوارد اسنودن در مصاحبه‌ای با در اشپیگل اعلام کرد این بدافزار با همکاری مشترک آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا و اسرائیل ساخته شده است.

پربیننده ترین خبرها