راهکار ترامپ برای جلوگیری از فروش بوئینگ به ایران

راهکار ترامپ برای جلوگیری از فروش بوئینگ به ایران
چهارشنبه 1 دی 1395 - 17:24

یکی از ساده ترین راه های پیش روی ترامپ برای به هم زدن قرارداد فروش بوئینگ به ایران، ابطال مجوز فروش این هواپیماها به ایران است

العالم- آمریکا

بنا بر گزارش ویکلی استاندارد، دونالد ترامپ می تواند به سادگی پس از ورود به کاخ سفید قرارداد فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران را به هم بزند.
کارشناسان تحریم در آمریکا معتقدند یکی از ساده ترین راه های پیش روی ترامپ برای به هم زدن قرارداد فروش بوئینگ به ایران، ابطال مجوز فروش این هواپیماها به ایران است.
این کارشناسان معتقدند، به احتمال زیاد این اقدام حتی ناقض توافق هسته ای نیز نخواهد بود.
اریک لوربر، یکی از مقامات موسسه شبکه صداقت مالی در آمریکا، در روز 20 ژانویه، همزمان با ورود ترامپ به کاخ سفید، دولت‌امریکا می تواند قرارداد فروش بوئینگ به ایران را تعلیق و یا به طور کلی از فروش این هواپیماها به ایران خودداری کند.
وی افزود ترامپ می‌تواند در روز 20 ژانویه بگوید من از فروش هواپیما به ایران حمایت نمی کنم و می‌خواهم مجوز فروش آنها را باطل کنم و سپس این قرارداد به طور عملی باطل شده و بوئینگ نیز از آن خارج شده است.
بوئینگ اوایل ماه جاری اعلام کرد که اولین هواپیمای صادراتی به ایران در سال 2018 تحویل خواهد شد و نسبت به تحویل دیگر هواپیماها با تردید و احتمال سخن گفته بود.
این قرارداد از جنبه های دیگر نیز با مشکل روبرو است؛ چرا که بانک های بزرگ غربی نسبت به ورود به ایران و همکاری با این کشور به دلیل تداروم تحریم های آمریکا علیه ایران تردید دارند.
لوربر معتقد است، موسسات مالی حتی اگر همکاری با ایران کاملا قانونی باشد نیز تمایلی به ورود به ایران و کار با این کشور ندارند.
به نظر می رسد ایران ایر برای تأمین مالی این قرارداد هم با مشکل روبرو بوده و مجبور باشد از منابع مختلف منابع خود را تأمین کند، چرا که بنا به اعلام یکی از مقامات ایرانی این شرکت در تلاش است تا 120 میلیون دلار از منابع مورد نیاز خود را از طریق فروش اوراق قرضه اسلامی تأمین کند، این شرکت همچنین قصد دارد، تا 500 میلیون دلار دیگر نیز از منابع خارجی تأمین کند.
از سوی دیگر بوئینگ نیز تنها منابع مالی مورد نیاز برای 6 فروند از هواپیماها را تأمین خواهد کرد.
این مقام ایرانی همچنین اعلام کرده است که ایران توانسته است منابع مورد نیاز برای خرید 35 فروند بوئینگ را از موسسات لیزینگ خارجی تأمین کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها