ویدیو:چگونه انسان ها سیاره زمین را تصاحب کرده اند

دوشنبه 6 دی 1395 - 11:08

مرگ سیاه (طاعون سیاه)، جنگ جهانی دوم، انقلاب صنعتی، نوآوری‌های پزشکی مدرن و رویدادهای بزرگ مشابه، همگی بر روی جمعیت انسان‌ها تاثیر به سزایی داشته‌اند و ما راه پر پیچ و خمی را طی کرده‌ایم تا به این‌جا رسیده‌ایم.

العالم - آخرین ویدیوها

در این لحظه که این مطلب نگارش می‌شود، جمعیت انسان‌های روی زمین 7 میلیارد و 646 میلیون و 316 هزار نفر است و هر ثانیه که می‌گذرد به این تعداد نیز اضافه می‌شود. گونه‌های اولیه ما انسان‌ها، بیش از ۲۰۰ هزار سال پیش از جنوب صحرای آفریقا راهی دیگر نقاط جهان شدند و نسل بشر کم‌کم این کره خاکی را به تصرف خود درآورد و امروزه بر آن حکمرانی می‌کند و البته آن را آلوده‌تر می‌کند.

برای درک بهتر چگونگی گسترش جمعیت انسان‌ها در سرتاسر جهان، موزه تاریخ ملی آمریکا یک ویدیو تایم‌ لپس را تولید کرده که در این ویدیو نشان داده می‌شود که چگونه رویدادهای مهمی نظیر رشد و گسترش امپراطوری مغول‌ها تا ورود اروپاییان به دنیای جدید (قاره آمریکا) بر روی جمعیت ما انسان‌ها تاثیر گذاشته‌اند.

تمامی این رویدادها معمولاً با خود جنگ به دنبال داشته‌اند و از جمعیت انسان‌ها در این دوران‌ کاسته شده است اما جمعیت انسان‌ها در طول تاریخ همواره یک سیر صعودی را طی کرده و به زمان حال رسیده است.

این را تصور کنید که در طول ۲۰۰ سال گذشته، جمعیت زمین از یک میلیارد به ۷ میلیارد نفر رسیده است و این هم نگران کننده است و هم این‌که نشان می‌دهد پیشرفت علم تا چه اندازه توانسته جلوی مرگ و میر را بگیرد.

اگرچه در بازه زمانی فعلی نرخ تولد کاهش یافته و نرخ مرگ و میر نیز روبه کاهش است اما انتظار می‌رود که تا پایان قرن ۲۱، جمعیت جهان به بیش از ۱۱ میلیارد نفر برسد. تنها در سال ۲۰۱۶ میلادی، بیش از ۷۲٫۶ میلیون نوزاد متولد شد که این به تنهایی بیشتر از جمعیت کشور تایلند است.

جمعیت جهان به شکل نگران کننده‌ای افزایش می‌یابد و اگر این افراد در کشورهای در حال توسعه زندگی کنند، منابع بسیار بیشتری را مصرف می‌کنند. به عنوان مثال هر فرد در طول سال بیش از ۱٫۲ میلیارد لیتر آب مصرف می‌کند و این تنها یک مورد است و باید به آن مصرف آب، برق و سایر موارد را نیز اضافه کنید. هر فرد در طول سال ۴٫۴ تُن گاز کربن دی‌اکسید نیز تولید می‌کند!

اگر ما انسان‌ها نتوانیم راه‌های بیشتری برای تولید الکتریسیته، تولید غذا و یا سکونت در جاهای دیگر این سیاره پیدا کنیم، وقتی که جمعیت جهان به ۱۱ میلیارد نفر برسد با بحران‌های بسیاری مواجه خواهیم شد. البته ما تا آن زمان زنده نیستیم و باید این‌ها را به نسل‌های خود یاد دهیم تا آن‌ها دچار مشکل نشوند.

منبع:ویاتک

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها