تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه در راه است

تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه در راه است
پنج‌شنبه 9 دی 1395 - 08:03

دولت آمریکا که روسیه را به سرقت اینترنتی از نهادهای حزب دموکرات و انتشار برخی اطلاعات به منظور کمک به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا متهم کرده است، روز پنجشنبه تحریم های جدیدی را ضد این کشور اعلام خواهد کرد.

العالم - سوریه

منابع آگاه چهارشنبه در واشنگتن اعلام کردند دولت آمریکا که روسیه را به سرقت اینترنتی از نهادهای حزب دموکرات و انتشار برخی اطلاعات به منظور کمک به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا  متهم کرده است، روز پنجشنبه تحریم های جدیدی را بر ضد این کشور اعلام خواهد کرد.
دو مسئول آمریکایی روز چهارشنبه این خبر را اعلام کردند اما از مشخص کردن محتوای تدابیر تنبیهی جدید که به تائید باراک اوباما رسیده است، خودداری کردند.
در بحث ها و گفتگوهای مربوط به تحریمهای جدید روسیه توسط آمریکا چندین احتمال وجود دارد: تحریمهای اقتصادی هدفمند، پیگرد قضایی بر ضد برخی مسئولان روسیه یا اعمال برخی محدودیت ها بر ضد دیپلماتهای این کشور.
در عین حال مسئولان آمریکایی تصریح کردند واشنگتن تلاش کرده است از اتخاذ تدابیر تنبیهی که شاید منجر به تشدید مناقشه سایبری با روسیه شود، خودداری کرده است. به گفته این منابع، هر گونه مداخله در سرویسهای پیام رسانی الکترونیک روسیه از نظر مسئولان آمریکایی اقدامی افراطی است.
پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی)، آژانس اطلاعات مرکزی ( سیا) و اداره اطلاعات ملی آمریکا که اصلی ترین نهادهای اطلاعاتی آمریکا محسوب می شوند درباره دخالت های روسیه در روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در خصوص مسئولیت روسیه در سرقت اطلاعاتی از کمیته ملی دموکرات در جریان کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به اتفاق نظر دست یافته اند. در جریان تبلیغات انتخاباتی آمریکا و حتی چند هفته پیش از آن برخی از مسئولان حزب دموکرات و آژانسهایی که به طور تخصصی در زمینه امنیت سایبری فعالیت می کنند، دولت روسیه را به تلاش برای نفوذ در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع دونالد ترامپ متهم کردند. سیا اعلام کرد در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که برخی افراد مرتبط با روسیه ایمیل های هک شده از حساب های جان پودستا مدیر ستاد تبلیغاتی هیلاری کلینتون نامزد شکست خورده حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری و برخی دیگر از مسئولان این حزب را در اختیار پایگاه اطلاع رسانی ویکیلیکس قرار داده اند.
رسانه ها و محافل سیاسی آمریکا  معتقدند دونالد ترامپ نسبت به هیلاری کلینتون در قبال روسیه مواضع موافق تری داشته به همین علت روسیه با مداخله های پنهان خود در انتخابات آمریکا از وی حمایت کرده است. با این حال دونالد ترامپ برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز گزارشهای سرویسهای اطلاعاتی کشورش را در این باره رد کرده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز در گفتگویی رادیویی با ان پی آر NPR که اوایل این ماه پخش شد تاکید کرد: « ما باید تدابیری در این زمینه اتخاذ کنیم و به زودی این کار را خواهیم کرد.» ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه هشدار داد اگر واشنگتن تحریمهای اقتصادی جدید بر ضد روسیه تصویب کند با پاسخ متقابل کرملین روبرو خواهد شد.
روابط میان روسیه ، اتحادیه اروپا و  آمریکا در پی متشنج شدن اوضاع در اوکراین، رو به تیرگی نهاد و با الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه به اندازه ای تشدید شد که که از پایان جنگ سرد به این طرف بی سابقه بود. با آغاز بحران اوکراین،  آمریکا و اتحادیه اروپا در اعتراض به مداخله روسیه در  اوکراین، تحریم هایی بر ضد مسئولان سیاسی و اقتصادی روسیه و  شرکت های این کشور اعمال کردند و دولت روسیه نیز در اقدامی تلافی جویانه واردات محصولات غذایی مورد نیاز خود را از این کشورها ممنوع کرد.
لیندسی گراهام سناتور جمهوری خواه آمریکایی روز چهارشنبه در حاشیه سفر خود به کشورهای حوزه دریای بالتیک از تحریمهای یکجانبه بر ضد روسیه خبر داده بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها