اسد: برای نابودی تروریسم باید با وهابیت مقابله کرد

اسد: برای نابودی تروریسم باید با وهابیت مقابله کرد
جمعه 10 دی 1395 - 12:18

رئیس جمهور سوریه تنها راه نابودی تروریسم در دنیا را مقابله با وهابیت دانست و تأکید کرد، تروریستها همچنان از حمایت رسمی بسیاری از کشورهای بیگانه مانند ترکیه، قطر، عربستان و بسیاری از کشورهای غربی برخوردار هستند.

العالمسوریه
بشار اسد در مصاحبه با شبکه تی جی 5 ایتالیا گفت: هنگامی که حمایت بیگانگان از تروریستها قطع شود، نابودی آنها در هر نقطه از سوریه کار دشواری نخواهد بود.
وی افزود: اولویت دولتهای اروپایی نبرد علیه تروریسم نیست، بلکه اولویت آنها استفاده از برگه‌ها برای تغییر دولتها و رهایی از رؤسای کشورها است. ولی با این سیاست نمی توان تروریسم را در مناطق مختلف دنیا نابود کرد.
بشار اسد با بیان اینکه آزادسازی حلب به معنای پایان نبرد در سوریه نیست، اظهار داشت: البته آزادسازی حلب گام مهمی به سوی پایان جنگ است، ولی تا زمانی که از همه تروریستها در سوریه رهایی نیافته باشیم، نمی توانیم بگوییم که نبرد پایان یافته است.
وی افزود: متأسفانه تروریستها هنوز از پشتیبانی رسمی بسیاری از کشورها از جمله ترکیه، قطر، عربستان و بسیاری از دولتهای اروپایی برخوردارند؛ این موضوع تغییری نکرده است و باعث ادامه جنگ خواهد شد.
بشار اسد همچنین گفت: تنها راه برای حل مشکل سوریه آن است که همه یکدیگر را ببخشند، و معتقدم که همه مردم سوریه اینگونه می اندیشند.
بشار اسد درخصوص داعش گفت: مشکل فقط داعش نیست؛ داعش یکی از محصولات افراطی گری است؛ وقتی نام این گروه را می برید می توانید به النصره و بسیاری دیگر از گروه ها اشاره کنید، چرا که تفکرات کور و تاریک آنها یکسان است.
وی تأکید کرد: مشکل اصلی این گروه ها، تفکرات آنها می باشد که برخاسته از تفکر وهابیت است. اگر شما در اروپا و ما در این منطقه و همچنین در کل دنیا این مشکل را حل نکنیم، نخواهیم توانست مشکل افراطی گری در دنیا را برطرف کنیم.
بشار اسد ادامه داد: اگر با این ایدئولوژی برخورد نشود، مشکل به صورت موقتی حل می شود؛ ولی اگر بخواهیم به صورت دائمی موضوع تروریسم را حل کنیم، باید با پشتیبان اصلی تروریسم یعنی تفکر وهابیت، برخورد کنیم.
وی با این حال گفت: ولی اکنون مشکل دیگری وجود دارد و آن حمایت غرب از تروریستها است؛ شاید این حمایتها به صورت کلی از داعش نباشد، زیرا آنها در گروه ها و تحت اسامی مختلف مانند "میانه روها" یا "کلاه سفیدها" فعالیت می کنند؛ آنها گاهی این اسامی بشر دوستانه و یا میانه رو را به گروه ها می دهند، تا بتوانند برای رسیدن به اهداف سیاسی خود از آنان حمایت کنند.
بشار اسد در پاسخ به این سؤال که آیا انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا می تواند تغییری در نقش این کشور در منقطه خاورمیانه ایجاد کند، اظهار داشت: باید بگویم که ما بیشتر امیدوار هستیم، البته به صورت هوشیارانه؛ زیرا ما به صورت کلی نمی دانیم که چه سیاستی را در قبال منطقه ما در پیش خواهد گرفت؛ و چگونه می تواند با گروه های فشار مختلف در آمریکا تعامل کند، گروه‌ هایی که مخالف هرگونه راه حل در سوریه و برقراری روابط خوب با روسیه هستند؛ ولی می توانیم بگوییم مقداری از این امیدواری، مربوط به برقراری روابط بهتر بین آمریکا و روسیه است و نه غرب و روسیه؛ زیرا اروپا در نقشه سیاسی جهان وجود ندارد، من فقط از آمریکا سخن می گویم؛ اگر روابط خوبی بین این دو قدرت بزرگ برقرار شود، اکثر کشورهای دنیا از جمله کشورهای کوچکی مانند سوریه از این روابط سود خواهند برد؛ ترامپ در جریان رقابتهای انتخاباتی اعلام کرد که اولویت او مبارزه با تروریسم است، و ما اعتقاد داریم که این آغاز راه حل است، البته اگر بتواند به آنچه که گفته بود، عمل کند.
منبع: سانا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها