افشاگری‌های جدید مالکی دربارۀ پشت پردۀ اعدام صدام

افشاگری‌های جدید مالکی دربارۀ پشت پردۀ اعدام صدام
يکشنبه 12 دی 1395 - 21:40

رئیس ائتلاف دولت قانون در عراق، جزئیات جدیدی دربارۀ اعدام دیکتاتور معدوم عراق و تلاش قطر برای خارج کردن وی از عراق فاش کرد.

العالم عراق
نوری مالکی در سخنانی گفت: «من به خوبی توطئه ای را که دربارۀ قضیۀ اعدام صدام در حال شکل گیری بود درک می کردم. طرف آمریکایی خواستار تعویق 15 روزۀ اعدام صدام بود اما من این درخواست را قاطعانه رد کردم چون می دانستم اگر همان موقع اعدام نشود او را از عراق فراری می دهند».
وی افزود: «در نهایت وکیل صدام اعتراف کرد که با قطر و شورای امنیت سازمان ملل متحد توافقی صورت گرفته بود که این شورا به صلاحیت دادگاه عراق اشکال وارد کند و صدام از عراق خارج شود».
نخست وزیر سابق عراق تأکید کرد: «در راه انجام حکم اعدام صدام با چالش های متعددی روبرو بودیم، مثلا هیات ریاست و وزیر دادگستری از امضای حکم اعدام شانه خالی می کردند ولی با اصرار ما این کار همان روز عید قربان صورت گرفت و بعد مشخص شد که پول های کلانی برای جلوگیری از این رویداد، صرف و تلاش های زیادی انجام شده بود».
مالکی خاطرنشان کرد: «تلاش ما برای اعدام صدام به خاطر اهمیت شخص او نبود و اعدام او شهدای عراق را به خانواده هایشان بازنمی گرداند. بعد از اجرای حکم اعدام در آمبولانس را برای من باز کردند تا جسد او را ببینم که خطاب به جسد گفتم: اعدام تو چه سودی برای من داشت؟ آیا صدر یا سایر شهدا را به من بازمی گرداند»؟
دیکتاتور معدوم عراق بعد از محکومیت به ارتکاب جنایت های ضد بشری اعدام و تاریخ سه دهه ای حکومت وی را در سال 2003 در هم پیچیده شد.
مردم عراق، اعدام او را تجلی پیروزی ارادۀ مستضعفان و شکست طاغوت های بزرگ می دانند.

202

پربیننده ترین خبرها