گنبد "آهنین" صهیونیستی برای جمهوری آذربایجان

گنبد
دوشنبه 13 دی 1395 - 16:52

یک سایت خبری در جمهوری آذربایجان، امضای قرارداد تحویل نسخه جدید سامانه‌های موسوم به گنبد آهنین از سوی رژیم صهیونیستی به دولت باکو را تأیید کرد.

العالم - خاورمیانه

پایگاه اینترنتی "ویرتوالاذ" جمهوری آذربایجان تاکید کرد که دولت این کشور براساس قرارداد امضاء شده با رژیم صهیونیستی، نوع جدیدی از سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین را  دریافت خواهد کرد.

پایگاه اینترنتی صفحه استراتژی (strategy Page) آمریکا نوشت: اسراییل نخستین سفارش خرید خارجی سیستم گنبد آهنین را از جمهوری آذربایجان، که کشوری مسلمان است، دریافت کرده است.

این پایگاه اینترنتی افزود: یافتن مشتری برای صدور این سیستم، دشوار بود. زیرا کشورهایی که هدف حملات خمپاره ای و موشکی قرار می گیرند، اندک است یا به تعبیر بهتر، اکثر این قبیل کشورها مسلمان هستند و با اسراییل مشکل دارند. اکثر کشورهای مسلمان، تجارت با اسراییل را تحریم کرده اند. اما، جمهوری آذربایجان از جمله کشورهای مسلمان دارای نفت است که دارای تجارت گسترده با اسراییل است.

علاوه بر این، اکثر اهالی جمهوری آذربایجان ترک هستند و مدت هاست که مناسبات این کشور با ایران خوب نیست. اما، تهدید نظامی اصلی برای جمهوری آذربایجان، ارمنستان است. به رغم گفتگوهای دو کشور با میانجیگری روسیه، مناقشه میان آنها ادامه دارد و درگیری ها در طول خط تماس باقی مانده است. سیستم گنبد آهنین نیز به همین خاطر لازم است. اقدام جمهوری آذربایجان برای خرید سیستم گنبد آهنین از اسراییل تایید شده است. اما، تعداد آن و نحوه تحویل و سایر جزییات این معامله معلوم نیست.

صفحه استراتژی افزوده است: سیستم گنبد آهنین نوسازی و آزمایش شده است. در نتیجه، این سیستم می تواند انواع مختلف پهپادها، موشک ها، هواپیماها و بالگردها را هدف قرار دهد. شرکت رافائل ادونسد سیستمز Rafael Advanced Systems  اسراییل تولید کننده و پشتیبانی کننده این سیستم است که آن را به سفارش پنتاگون ارتقاء داده است. آمریکا، برای ارتقای سیستم و خرید گنبد آهنین، یک میلیارد دلار اختصاص داده است. کارآیی های جدیدی به موارد استفاده از این سیستم افزوده شده است و این نیز به تولید نوعی از این سیستم کمک می کند که به جمهوری آذربایجان فروخته خواهد شد. زیرا، این کارآیی های جدید ، توجه جمهوری آذربایجان را به سیستم گنبد آهنین جلب کرده است. 

صفحه استراتژی در ادامه می نویسد: گنبد آهنین که از سال 2009 تولید شده است، برای تعیین سریع مسیر موشک ها از دو رادار استفاده می کند.  اگر رادارها مشخص کنند که موشک به منطقه غیرمسکونی اصابت خواهد کرد، آن را هدف نمی گیرند. اما، اگر مشخص شود که موشک به منطقه مسکونی یا مکانی مهم اصابت خواهد کرد، موشک تامیر که قیمت هر یک عدد آن 50 هزار دلار است، از این سیستم شلیک می شود و هدف را نابود می کند. گنبد آهنین در زمان واحد می تواند چندصد هدف را رهگیری کند و این ویژگی نیز، این سیستم را از نظر اقتصادی به صرفه کرده است. سیستم گنبد آهنین در جنگ اسراییل با حزب الله، 85 درصد موشک های پرتاب شده به مناطق مسکونی را  هدف قرار داده است.

به نوشته سایت آمریکایی، این سیستم همچنین می تواند هواپیماها و بالگردهایی را که در ارتفاع سه هزار تا ده هزار متری پرواز می کنند، هدف قرار دهد. گستره کارآیی این سیستم، هفتاد کیلومتر است. اما، طرح افزایش این گستره تا دویست کیلومتر در حال اجراست. هر سیستم گنبد آهنین دارای تجهیزات کنترل، رادار و سه یا چهار سکوی پرتاب است. در هر سکوی پرتاب 20 موشک وجود دارد. هر سیستم گنبد آهنین با درنظر گرفتن تعداد موشک هایش، 37 تا 50 میلیون دلار قیمت دارد.

تلاش حاکمان باکو برای دریافت سامانه دفاعی صهیونیستی در حالی صورت می گیرد که این سامانه از ردیابی شمار زیادی از موشک‌های دست‌ساز و ابتدایی که در جریان تجاوز رژیم اشغالگر به غزه و لبنان، به سوی اراضی اشغالی شلیک می شد، ناتوان بود و بسیاری از آن موشک‌ها و راکت‌ها به زمین اصابت می کرد و وحشت شهرک‌نشینان صهیونیست را موجب شده بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها