سرپرست حج و زیارت در گفتگو با العالم:

"دعوت‌نامه‌ای از عربستان نرسیده است" + ویدیو

دوشنبه 13 دی 1395 - 18:25

سرپرست سازمان حج و زیارت ایران تاکید کرد: تاکنون هیچ دعوتنامه‌ای از سوی مقامات عربستانی برای مسؤولان کشورمان ارسال نشده و شرط اصلی ما برای از سرگیری حج و عمره، حفظ عزت و کرامت حجاج ایرانی است.

العالم - ایران - عربستان

حمید محمدی رییس سرپرست حج و زیارت در گفتگو با خبرنگار العالم تاکید کرد که خبرهایی مربوط به اظهارات مسئولان حج عربستان در رسانه ها منتشر شده، اما با وجود گذشت 4 یا 5 روز از این خبر، ما عملا هیچ دعوتنامه ای از عربستان دریافت نکردیم و چنین دعوتنامه ای هم سراغ نداریم که از طریق دیگری برای ما ارسال شده باشد.

سرپرست سازمان حج و زیارت  افزود: خبری که در رسانه ها منتشر شد طبیعتا بر اساس نقلی بوده که وزیر حج عربستان اعلام کرده است؛ اما اینکه چرا آنها چنین موضوعی را مطرح کردند و چرا دعوتنامه ارسال نشده؛ در مورد اینها من نمی توانم الان تحلیلی داشته باشم.

وی درباره خبر ازسرگیری خبر سفر عتبات و سامرا گفت: پس از اربعین حسینی که عزیمت ملیونی زایرین از کشورهای مختلف و از جمله ایران وجود داشته است، ما برنامه های عادی اعزام به عتبات را داشتیم و به طور مستمر در حال انجام است. طبیعتا  عزیزانی که مایل هستند می توانند در کاروانها ثبت نام کنند؛ کاروانهایی که زیارت سامرا هم جزء برنامه های آنهاست و در آنجا با تدارک و برنامه ریزی می توانند به زیارت در سامرا نیز مشرف شوند.

سرپرست سازمان حج و زیارت درباره افزایش تعداد زایرانی که به عتبات مشرف می شوند، اظهار داشت: به جز اربعین که عدد قابل توجهی از زائران وجود داشته است، در مجموع زائرینی که در طول سال برای زیارت عتبات مشرف می شوند، امسال نسبت به سال گذشته حدودا 35 درصد افزایش پیدا کرده است.

محمدی در پاسخ به سوالی درباره راهکارها برای سهولت سفر زایران  به عتبات اظهار داشت: قبلا بسته های سفر ما فقط هفت روزه بوده است سه روز در کربلا، سه روز نجف و یک روز کاظمین بود که اگر مسیر سامرا را هم می رفتند در قالب همان یک روز انجام می گرفت؛ تقریبا از ابتدای امسال، در این زمانی که الان هستیم، بسته های مختلفی تعریف شده است؛ دو روزه، سه روزه، ده روزه  و هفت روزه.... بدین معنا که تنوعی در ایام صورت گرفته است تا افرادی که گرفتاریهای شغلی دارند وعملا شاید نتوانند بیش از دو روز سفر بروند، اینک این فرصت برای آنها مهیا شده است. همچنین افرادی که فرصت و فراغت بیشتری دارند و می خواهند 10 یا 15 روز بمانند، برای آنها نیز شرایط اینک فراهم شده است. خدمات اقامتی نیز برای زایرین درنظر گرفته شده است که منطبق باهزینه پرداخت شده است. سعی شده است که تنوعی در بسته های سفر ایجاد شود که برای مردم جاذبه دارد و این افزایش الان به همین دلیل صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که "در صورتی که عربستان دعوتنامه بفرستد، آیا ایران برای سفر حجاج شرایط جدیدی دارد؟"، تاکید کرد که ما وضعیتمان مانند سال گذشته است. مسایلی را در مذاکرات سال گذشته با مسئولین حج عربستان مطرح کردیم که طبیعتا اگر آنها سال گذشته تامین می شد، متضمن عزت و کرامت و امنیت برای زایران ما بود، اگر در هر شرایطی مذاکراتی انجام بشود، مجدد همین مسایل مطرح خواهد شد.

محمدی افزود: مواضع ما کاملا مواضع منطقی است از این جهت که شرایط ما با عربستان به دلیل قطع رابطه شرایط ویژه است، شاید مثلا با کشوری دیگر و در شرایط عادی چنین وضعیتی نباشد. اما عدم فعالیت کنسولگری ایران در جده و نبودن سفارت ایران در عربستان، درواقع این سازوکار را می طلبد که جایگزینی برای حمایتهای کنسولی و حقوقی از حجاج وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که "چقدر خوش بین هستید که ما در سال آینده حج داشته باشیم"؛ گفت: حج یک واجب شرعی است و طبیعتا وظیفه ذاتی ما به عنوان سازمان حج این است که در واقع تلاش کنیم این مسیر بسته شده باز شود؛ اما به شرط حفظ عزت و کرامت حجاج ایرانی.

210

 

پربیننده ترین خبرها