وزارت امور خارجه از پیگیری موضوع "بابک زنجانی" می گوید

وزارت امور خارجه از پیگیری موضوع
پنج‌شنبه 16 دی 1395 - 14:18

وزارت امور خارجه به اظهارات اخیر برخی مسئولان قوه قضائیه در مورد پیگیری‌ موضوع بابک زنجانی توسط این وزارتخانه پاسخ داد.

العالم- ایران

وزارت امور خارجه از جلسه ای که حدود دوسال قبل در دفتر ریاست محترم قوه قضائیه با حضور معاون اول محترم رییس جمهوری، وزیر امور خارجه و برخی مسئولین دیگر در خصوص پیگیری موضوع بابک زنجانی برگزار شد تا کنون با قوه قضائیه همکاری کامل نموده و با فراهم ساختن تمامی تسهیلات در مرکز و نمایندگی ها، هیچ درخواستی را بی پاسخ و پیگیری نگذاشته و هیچگاه نيز گلایه ای از سوی مقامات محترم قضائیه در این زمینه نشنیده است.

وزارت امور خارجه در اجرای درخواست های ریاست وساير مسئولين محترم قوه قضائیه و همچنین ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با حضور فعال در پیگیری ابعاد خارجي مفاسد اقتصادی بويژه پرونده بابک زنجانی، در حوزه و چارچوب مسئولیت ها و وظایف قانونی خود، کلیه تسهیلات لازم را برای پیگیری موضوع توسط مسئولین ذی صلاح قضایی در کشورهای مورد درخواست فراهم نموده و با دستور موکّد به سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در این کشورها برای كمك و ارائه تسهیلات به هیاتهای اعزامی به ویژه در مذاکرات با طرفهای مقابل و خصوصا در مقوله شناسایی اموال غارت شده از بیت المال، درخواست های محوله از سوی قوه قضائیه و سایر دستگاه های ذیربط را با جدیت و احساس مسئولیت انجام داده و از هیچ مساعدت و همکاری کوتاهی نکرده و به تمامی مکاتبات پاسخ مثبت، فعال و راهگشا داده است؛ چنانکه رسماً و به دفعات به دلیل اقدامات سازنده، پيگيریهای موثر و فعال و همکاری های بیدریغ خود مورد تقدیر نهادهای پیگیر پرونده مزبور قرار گرفته است.

وظایف و حوزه فعالیت وزارت امور خارجه طبق قوانین داخلی و عرف بین المللی کاملاً مشخص است. ابهامات اخیر پیرامون پیگیری بین المللی موضوع بابک زنجانی از آنجا ناشی می شود که ورود دستگاه دیپلماسی به موضوعات باید به شکل "رسمی و آشکار" صورت پذیرد، در حالی که هیچیک از اقدامات بابک زنجانی و همدستانش از مسیرهای قانونی و رسمی انجام نشده و تمامی اقدامات وی به صورت "متقلبانه، غیر رسمی، زیر زمینی و مخفیانه" انجام پذیرفته به نحوي كه نه تنها در داخل کشور با شبکه های فاسد وسرشاخه هاي آن هماهنگ بوده بلکه در خارج نیز صرفاً از ارتباطات غیر شفاف و شبکه های فساد مالی بهره می جسته است. شاید به همین دلیل است که هیچگاه از وزارت امور خارجه خواسته نشده که رأساً وارد پیگیری موضوع شود و لذا هیچ اطلاعاتی از محتوای پرونده برای پیگیری در اختیار وزارت امور خارجه قرار نگرفته، چون اصولاً ورود به چنین حوزه ای خارج از شئونات عرفی هر وزارت امور خارجه ای است.

بر طبق عرف معمول جهانی، چنین حوزه هایی وظیفه ذاتی ساير دستگاه ها بويژه دستگاه اطلاعاتی است که ظاهراً عليرغم تاكيد رياست محترم جمهور بر ضرورت احاله امر به آن دستگاه، تا كنون مستقلا اجازه ورود به این پرونده را نداشته است.

حوزه دیگری که وزارت امورخارجه برای پیگیری این موضوع ملی می تواند درآن انجام وظیفه نماید تسهیل همکاری های قضایی است. در این ارتباط هر گونه "اقدام قضایی" در دیگر کشورها، باید در چارچوب موافقتنامه معاضدت قضایی یا استرداد مجرمین میان کشورها صورت پذیرد كه این امر مستلزم پیگیری اجرای احکام صادره قضایی محاکم جمهوری اسلامی ایران و در قالب اجرای یک ماموریت محوله مشخص از سوی قوه قضائیه و با رای دادگاه امکان پذیر می باشد. بر اساس سوابق و اسناد موجود، تاکنون هیچگاه چنین ماموریتی به وزارت امور خارجه واگذار نشده است.

وزارت امور خارجه کماکان آمادگی دارد در چارچوب اختیارات و وظایف ذاتی، قانونی و عرفی خود به همکاری کامل با قوه محترم قضائیه ادامه داده و کلیه تسهیلات لازم را برای پیگیری، کشف و استرداد اموال غارت شده از بیت المال در اختیار قوه قضائیه و سایر دستگاه های ذی صلاح قرار دهد.

بار دیگر تاكيد مي شود كه درخواست از وزارت امور خارجه تا کنون صرفاً تسهیل سفرها و ملاقات های مقامات قضایی با افراد و مقامات کشورهای مربوطه بوده که در این مسیر ستاد و نمایندگی های وزارت امور خارجه از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است. براين اساس است كه اظهارات غیرمنتظره اخیر برخی مسئولین محترم اين قوه در مورد اين وزارت خانه كه همواره مورد محبت و لطف دستگاه قضایی قرار داشته است، و کنایه به تلاش های مخلصانه سربازان کشور در عرصه دیپلماسی و دستاوردهای افتخارآميز ملت ایران در ارتباط با برجام ، سبب تعجب شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها