مرگ و میر 76 درصد ایرانیان از چهار بیماری

مرگ و میر 76 درصد ایرانیان از چهار بیماری
يکشنبه 19 دی 1395 - 14:42

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 76 درصد مرگ و میر مردم ایران از چهار بیماری غیر واگیر شامل قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و تنفسی است

العالم-ایران
دکتر علی اکبر سیاری روز یکشنبه در همایش کشوری برگزیدگان داوطلبان سلامت افزود: هشت عامل خطر در ایجاد بیماری های یاد شده و مرگ و میر ناشی از آنها نقش موثری دارند که چهار مورد رفتاری و مابقی بیولوژیک است.
به گفته وی، عوامل خطر رفتاری در ایجاد بیماریهای غیر واگیر فوق شامل مصرف دخانیات، تغذیه نادرست، کم تحرکی و مصرف الکل و خطر بیولوژیک شامل قند، فشار و چربی خون بالا و چاقی و اضافه وزن هستند.
دکتر سیاری خاطر نشان کرد: در گذشته بیماریهای واگیر مانند دیفتری، کزاز و سرخک علت مرگ و میر کودکان و دیگر افراد جامعه بود، اما در حال حاضر این بیماریها کنترل شده است و امروز بیماریهای غیر واگیر عامل مهم از دست دادن جان انسان ها به شمار می رود.
معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: امروز بیماریهای غیر واگیر و آسیب های اجتماعی دو عامل مهم تهدید سلامت جامعه به شمار می روند.
دکتر سیاری ادامه داد: پیشگیری در کنترل و جلوگیری از ابتلا به بیماریهای غیر واگیر و هم چنین کنترل آسیب های اجتماعی اهمیت دارد و در این میان نقش داوطلبان سلامت به عنوان مروج در جامعه بر کسی پوشیده نیست.
وی با بیان اینکه سالانه 38 میلیون نفر از مردم جهان بر اثر بیماریهای غیر واگیر جان خود را از دست می دهند، افزود: 17 میلیون نفر از این تعداد بر اثر بیماریهای قلبی و عروقی فوت می کنند.
به گفته وی، آمارها نشان می دهد که از 380 هزار نفر مرگ ثبت شده در ایران طی یکسال، 92 هزار نفر به علت سکته های قلبی و 42 هزار نفر به علت سکته های مغزی فوت کرده اند.
معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه گفت: هم اکنون 300 تا 400 هزار نفر در ایران مبتلا به انواع سرطان ها هستند و سالانه 30 هزار نفر به علت این بیماری در ایران می میرند.
دکتر سیاری هزینه درمان سرطان را 20 هزار میلیارد ریال در سال عنوان کرد و افزود: 40 درصد سرطان ها قابل پیشگیری هستند و نقش داوطلبان سلامت در آگاهی مردم از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود 25 میلیون نفر از جمعیت 15 تا 64 ساله ایرانی دچار اضافه وزن و چاقی هستند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر بین هفت تا 10 میلیون نفر از ایرانیان دچار قند، 15 میلیون نفر دچار چربی و 10 میلیون نفر دچار فشار خون بالا هستند و این در حالی است که 50 درصد از آنها از بیماری خود اطلاع ندارند.
دکتر سیاری در ادامه با بیان اینکه مصرف دخانیات و به ویژه قلیان در بین زنان در حال افزایش است، افزود: سالانه 100 هزار میلیارد ریال صرف دخانیات در کشور می شود، در حالی که خطرات قلیان از سیگار بیشتر است و هر وعده قلیان معادل 100 نخ سیگار است.
به گفته وی، 80 درصد مواد موجود در قلیان را مواد شیمایی، فلزات سنگین و مواد بیماریزا تشکیل می دهند.
دکتر سیاری با اشاره به تغذیه نادرست در جامعه نیز گفت: هم اکنون میزان مصرف نمک، قند، روغن و میوه و سبزیجات در ایران استاندارد نیست.
وی تصریح کرد: ایرانیان به میزان 10 تا 12 گرم نمک در روز استفاده می کنند و این درحالی است که بر اساس استانداردهای جهانی میزان مصرف نمک در افراد زیر 50 سال پنج گرم در روز و در افراد بالای 50 سال، دو گرم تعیین شده است.
معاون بهداشتی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با اشاره به افزایش آسیب های اجتماعی در جامعه گفت: اختلافات خانوادگی، طلاق، اعتیاد، فقر و ایدز همه و همه آسیب های اجتماعی هستند که در جامعه رو به افزایش است.
دکتر سیاری با بیان اینکه در سال های گذشته انتقال ایدز از طریق جنسی در ایران پنج برابر شده، اظهار کرد: انتقال ایدز از راه جنسی از شش درصد به 32 درصد افزایش یافته و این آمار نگران کننده است.
به گفته وی، در کاهش انتقال ایدز بوسیله اعتیاد تزریقی موفق بوده ایم، به طوریکه انتقال این بیماری بوسیله تزریق از 67 به 44 درصد کاهش یافته است.
دکتر سیاری با اشاره به سه استراتژی مهم در برخورد با آسیب های اجتماعی گفت: انکار، تنبیه و حمایت کردن سه راهبرد در این زمینه است که حمایت کردن از طریق تقویت و توانمندسازی مردم بهترین راهکار به شمار می رود.
معاون بهداشتی وزارت بهداشت در پایان با بیان اینکه داوطلبان سلامت از طریق آگاه سازی مردم نقش مهمی در کنترل بیماریها دارند، افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده باید تا سال 2025، مرگ های نابه هنگام در ایران به میزان 25 درصد کاهش یابد و این امر بدون کمک داوطلبان سلامت میسر نیست.
همایش کشوری داوطلبان سلامت با حضور افزون بر 270 داوطلب از مناطق مختلف کشور امروز به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تالار ابن سینای این شهر برگزار شد.

ایرنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها