آلمان پناهجویان جدید را باز می‌گرداند

آلمان پناهجویان جدید را باز می‌گرداند
پنج‌شنبه 23 دی 1395 - 18:43

سخنگوی وزارت کشور آلمان اعلام کرد که این کشور از اواسط ماه مارس با از سرگیری قوانین دوبلین، پناهجویان جدید را به یونان باز می‌گرداند.

العالم - اروپا

یکی از سخنگویان وزارت کشور آلمان، پنج‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که آلمان از اواسط ماه مارس، بازگرداندن پناهجویان جدید به یونان را آغاز خواهد کرد و با این اقدام توقف پنج ساله در انتقال پناهجویان به یونان به واسطه اوضاع نابسامان این کشور اروپایی را پایان می‌دهد.

طبق قوانین اتحادیه اروپا که اصطلاحاً قوانین دوبلین نام دارد، پناهجویان می‌بایست درخواست پناهندگی خود را در اولین کشور عضو اتحادیه اروپا که وارد آن می‌شوند - که اغلب کشورهای مدیترانه‌ای یونان و ایتالیا است- ارائه کنند.

بر این اساس، اگر پناهجویان به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا سفر کرده‌اند، باید به اولین بندری که در آن توقف کرده‌اند، بازگردانده شوند، اما تاکنون چنین شروطی برای یونان اجرا نمی‌شد.

یونان و ایتالیا، نقطه اصلی ورود بیش از یک میلیون مهاجری بوده‌اند که از سال 2015 از کشورهای خاورمیانه و آفریقا وارد حوزه اتحادیه اروپا شدند.

در این حال وزارت کشور آلمان به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد آلمان در دو ماه آینده مجدداً قانون دوبلین را اجرا می‌کند و پناهجویان جدیدی که وارد آلمان می‌شوند را به اولین بندر اتحادیه اروپا که وارد آن شده‌اند، بازمی‌گرداند.

«توبیاس پلیت» سخنگوی وزارت کشور آلمان اعلام کرد: «در راستای توصیه‌های کمیسیون اروپا، آلمان معتقد است که چنین نقل و انتقالاتی از 15 مارس امکانپذیر می‌شود».

اتحادیه اروپا 8 مارس پیشنهاد داد که کشورهای عضو این اتحادیه اعزام پناهجویان جدید به یونان را از مارس 2017 از سر بگیرند. این نقل و انتقالات از سال 2011 متوقف شده بود.

آتن ضمن انتقاد از این ارزیابی اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که چارچوب قانونی کنونی قادر به رسیدگی به جریان تاریخی مهاجرت نیست و به همین منظور بار مسئولیت خود را بر دوش کشورهای عضو این اتحادیه که مهاجران در مرحله اول وارد آن می‌شوند، می‌اندازد.

طبق این گزارش، تصمیم سال 2015 آلمان برای بازکردن درهای کشور خود به روی آوارگان سوری و تعلیق قوانین دوبلین موجب شد که 890 هزار پناهجو در همان سال وارد این کشور شوند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها