خاطره مرحوم هاشمی رفسنجانی از مذاکره نظامی با گورباچف

خاطره مرحوم هاشمی رفسنجانی از مذاکره نظامی با گورباچف
جمعه 24 دی 1395 - 15:21

آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال 1368 سفری به اتحاد جماهیر شوروی سابق داشت که مطابق معمول خاطراتی از این سفر در یادداشت های روزانه آن فقید درج شده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در توصیف این سفر نوشت:"با بدرقه رسمی ساعت یازده به سوی مسکو حرکت کردیم. قبل از ما هواپیمای دیگری همراهان را برد. هیات همراه خیلی بزرگ است؛ به خاطر کارهای فراوان در دستور کار مذاکرات، ترکیبی از دولت و مجلس و نظامی و... در هواپیما مذاکرات و مشاوره انجام شد. بر فراز خاک شوروی منظره‌های کوه‌ها و مزارع و آب‌ها و... را مشاهده می‌کردیم. ساعت دو و نیم بعدازظهر در فرودگاه اختصاصی مهمانان در جنوب مسکو به زمین نشستیم. مطابق برنامه کولیاکف معاون اول گورباچف و [ادوارد شواردنادزده] وزیر خارجه و جمعی از شخصیت‌های شوروی در فرودگاه استقبال کردند، مراسم سان و رژه انجام شد؛ می‌گویند در حد پذیرایی از سران کشورهاست...»

او ورود به کاخ کرملین، دیدار با گورباچف و مذاکرات با او را اینچنین توصیف کرد:"در کاخ کرملین مورد استقبال گورباچف قرار گرفتیم. برخورد اول گرم و صمیمانه بود. عکاس‌ها و فیلمبرداران عکس و فیلم تهیه کردند. بلافاصله در یکی از سالن‌های کاخ با حضور جمعی از همراهان من و شخصیت‌های شوروی مذاکرات رسمی شروع شد. در این مذاکرات صحبت‌ها کلی و دوستانه و مثبت بود. سپس جلسه را با حضور وزرای خارجه و سفیرمان و مترجمی برای دو طرف خصوصی کردیم. در جلسه خصوصی مذاکرات در مورد مسائل سیاسی، فنی، اقتصادی و نظامی، صریح و صمیمی بود. دو جلسه مجموعاً دو ساعت طول کشید و دو طرف راضی بودند."

سفر رفسنجانی به گورباچف

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها