اعترافات جدید هانیبال درباره امام موسی صدر

اعترافات جدید هانیبال درباره امام موسی صدر
شنبه 25 دی 1395 - 14:30

« هانیبال قذافی» فرزند « معمر قذافی» دیکتاتور سابق لییی در اعترافاتی جدید مدعی شده که « عبدالسلام جلّود» نخست وزیر و مرد شماره دو لیبی در دوران قذافی، امام موسی صدر و دو همراهش را ربود، و پدرش در این پرونده مقصر نبود».

العالم-لیبی
 روزنامه لبنانی الاخبار روز شنبه نوشت: جلسه بازجویی از هانیبال قذافی پسر معمر قذاقی دیکتاتور لیبی با جلسه های گذشته متفاومت بود زیرا در این جلسه که با حضور قاضی «زاهر حماده» برگزار شد بر روی اصل ماجرای ربوده شدن امام موسی صدر و دو همراهش شیخ «محمد یعقوب» و «عباس بدرالدن» روزنامه نگار تمرکز شد.
این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: هانیبال قذافی برای اولین بار از زمان بازداشتش در لبنان در دسامبر سال 2015 تاکنون اطلاعاتی ارائه کرد و منایع آگاه، اعتراف های او را استثنایی خوانده اند زیرا پرده از مسائلی برداشت که برخی از آنها پیشترمعلوم نبود.
الاخبار تصریح کرد:مهمترین مساله استثنایی که در اعتراف های هانیبال جود داشت اصرارش بر بی گناه بودن پدرش معمر قذافی در پرونده ربوده شدن امام موسی صدر و دو همراهش بود.
وی ، «عبدالسلام جلّود» نخست وزیر وقت و مرد شماره دو لیبی در حکومت قذافی را ( اکنون زنده و احتمالا در ایتالیا است) به دست داشتن در این پرونده متهم کرد.
هانیبال قذافی گفت که پدرش مسئولیپ پرداخت دیه به خانواده های قربانیان را برعهده گرفت چون مغز متفکر عملیات ربایش یکی از مسئولان رسمی نظام او بود.
وی در پاسخ به این سوال که چه کسی سیر تا پیاز پرونده را می داند، گفت که سه نفر در جریان کامل ماجرا هستند از جمله برادرش «سیف الاسلام قذافی» که در لیبی در زندان به سر می برد، «عبدالسلام جلود» و نفر سوم نیز برادردیگرش «المعتصم» بوده است که در حوادث چند سال پیش لیبی کشته شد.
به نوشته الاخبار ، هانیبال با تکرار پیشنهاد خود به قاضی گفت: من حاضر به همکاری برای حل این پرونده هستم.
وی ، وقتی قاضی پرسید، چطور حاضر به همکاری هستید، گفت: همین که آزاد شوم می توانم با شخصیت های اصلی که در لیبی حکومت کرده اند ارتباط برقرار کنم و آنگاه پایان این پرونده روشن می شود.
این روزنامه لبنانی به نقل از منابعی نوشت: قذافی از دست داشتن نقش برخی شخصیت های محوری نظام خود در ربوده شدن امام موسی صدر سخن گفته اما بر نقش دو نفر تاکید ویژه داشته است و آنها عبدالسلام جلود و «موسی کوسا» وزیر خارجه اسبق لیبی است.
گفته می شود که کوسا هم زنده است و احتمالا در لندن زندگی می کند.
پسر قذافی تاکید کرد که عبدالسلام جلود، امام موسی صدر را به منطقه جنزور لیبی برد تا او را در اقامت اجباری (حبس خانگی) قرار دهد اما نمی دانم بعد از آن چه اتفاقی افتاد.
هانبیال، عبدالسلام جلود را متهم کرد که لیبی را در چند مرحله از جمله، ایجاد تنش در روابط با مصر در دوره انور سادات، جنگ چاد، و ربودن امام موسی صدر گرفتار کرده است.
قاضی پرسید: آیا ممکن است ناپدید شدن امام موسی صدر بدون اطلاع پدرت معمر قذافی بوده باشد؟ و هانیبال جواب داد: همه چیز ممکن است.
الاخبار اضافه کرد: هانیبال در این بازجویی سه ساعته که وکیلش «محمد مظلوم » و وکیل خانواده های امام موسی صدر و دو همراهش حضور داشتند، گفت که سال 1996 تصمیم گرفتم پرونده ربوده شدن امام موسی صدر را دنبال کنم، آن زمان فهمیدم یک فرد نظامی لیبی که اسمش را نمی دانم به اضافه موسی کوسا و نفر سومی را به عنوان امام موسی صدر و دو همراهش جا می زنند و به ایتالیا سفر می کنند.
قاضی حماده درباره فردی به نام «محمدعلی الرحیبی» سوال کرد و هانیبال جواب داد که او را نمی شناسد.
احتمالا نامبرده یکی از همین سه نفری است که به ایتالیا رفته اند و خود را به عنوان امام موسی صدر معرفی کرده است.
الاخبار درباره نتیجه جلسه بازجویی نوشت: هانیبال از مرحله پایانی ماجرای امام موسی صدر و دو همراهش اظهار بی اطلاعی کرد، قاضی نیز خواست تا سخنان یک شاهد محرمانه که اطلاعات زیادی درباره نقش هانیبال در زندان سیاسی لیبی دارد و امام موسی صدر مدتی در این زندان بسر برده است ، شنیده شود.
امام موسی صدر بنیانگذار و رییس مجلس اعلای اسلامی شیعی لبنان و جنبش امل به همراه شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین (روزنامه نگار) در سال 1978 در جریان دیدار رسمی از لیبی که به دعوت معمر قذافی رییس جمهوری وقت این کشور صورت گرفته بود، ربوده و ناپدید شدند و تاکنون از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.

منبع:ایرنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها