احداث منطقه آزاد تجاری میان "اسرائیل" و اردن

احداث منطقه آزاد تجاری میان
جمعه 1 بهمن 1395 - 06:34

منابع خبری این بار به فاش کردن بخش دیگری از اسرار روابط "اسرائیل" با کشورهای عربی دست زدند که تل آویو و امان در دو سوی ماجرای آن قرار گرفته اند.

 العالم اردن

روزنامه اقتصادی "گلوبوس اسرائیل" نوشت: عملیات احداث منطقه آزاد مشترک در نزدیکی رود اردن آغاز شده است. این اقدام همزمان با ساخت پل بزرگی که خاک اردن را به اسرائیل مرتبط می سازد، صورت می گیرد. انتظارمی رود طول این پل بیش از 352 متر باشد.

براساس این طرح، حدود 700 جریب از این شهرک صنعتی در داخل خاک اردن و حدود245 جریب آن در داخل سرزمین های اشغالی ساخته خواهد شد. همچنین تاسیسات صنعتی که توسط شرکت های اسرائیلی و اردنی اداره می شود نیز در خاک اردن احداث خواهد شد و ساختمان های اداری، مراکز خدمات، لجستیکی و بازرگانی نیز در اراضی اشغالی ساخته می شود.

هزینه تقریبی اجرای طرح حدود 50 میلیون دلار برآورد شده است. این منطقه در گذشته متروک و مین گذاری شده بود، اما در حال حاضر مین روبی گردیده و منطقه ای امن محسوب می شود.

براساس این گزارش، منطقه آزاد جدید زمینه را برای اشتغال حدود ده هزار کارگر اردنی و سه هزار کارگر اسرائیلی فراهم می کند.

همچنین رفت و آمد در این منطقه برای کارگران، تجار، ورود و خروج کالا ها و مواد خام آزاد بوده و مزایا و تسهیلات بسیاری را در بردارد که معافیت مالیاتی از مهمترین آنهاست.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت در این ارتباط نوشت: مزایای این طرح برای اردن ایجاد فرصت های شغلی جدید است، اما برای اسرائیل مزایای متعددی دارد ازجمله این که دستمزد کارگران اردنی حدود 500 دلار در ماه و متناسب با سطح درآمد در اردن است؛ اما برای شرکت های اسرائیلی دستمزد بسیار پایینی به شمار می آید و باعث می شود سود سرشاری عاید طرف اسرائیلی شود.

مزیت دیگر این طرح نزدیک بودن کارگاهها و شرکت ها به سرزمین های اشغالی است؛ اما مهم تر از همه این ها درج عنوان "ساخت اردن" بر روی تولیدات است که به این وسیله شرکت های اسرائیلی می توانند کالاهای خود را بدون نگرانی از تحریم در کشورهای عربی به فروش برسانند و سود بیشتری کسب کنند.

221

پربیننده ترین خبرها