پس از 36 سال؛

آمریکا همچنان قدردانِ میانجی آزادی جاسوس‌هاست

آمریکا همچنان قدردانِ میانجی آزادی جاسوس‌هاست
شنبه 2 بهمن 1395 - 22:14

آمریکا اعلام کرد که به خاطر نقش آفرینی الجزایر در آزادی گروگان‌های آمریکایی در تهران، همچنان قدردان این کشور است.

العالمآمریکا

سفارت آمریکا در الجزایر اعلام کرد که نقش الجزایر در حل و فصل بحران گروگان‌گیری در تهران در سال 1981 که به آزادی 52 دیپلمات آمریکایی گروگان گرفته شده منجر شد، باعث شده است که آمریکا همچنان قدردان این کشور باشد.

بعد  از پیروزی انقلاب اسلامی، در 13 آبان 1359 دانشجویان پیرو خط امام، سفارت آمریکا در تهران را اشغال کردند و بیش از 50 دیپلمات و کارمند این سفارت را 444 روز به گروگان گرفتند و اقدام نظامی آمریکایی ها برای نجارت گروگان ها نیز شکست خورد.

به نوشته روزنامه رای الیوم، دلایل دانشجویان برای این اقدام، دعوت آمریکا از شاه به بهانه‌ی معالجات پزشکی و نیز کینه و نفرت تاریخی ایرانیان نسبت به آمریکا بود که البته ریشه در کودتای 28 مرداد داشت. این اتفاق باعث گردید تا روابط ایران و آمریکا به بحرانی‌ترین وضعیت خود برسد.

حضرت امام خمینی (ره) چهار ماه بعد از این ماجرا، حل‌وفصل موضوع دیپلمات‌ها را به مجلس واگذار کرد. بنابراین در سال 1360 نمایندگان دولت ایران، قراردادی با نمایندگان دولت آمریکا در الجزایر امضا کردند. در این قرارداد، دو کشور ملزم به تعهداتی شدند؛ از جمله اینکه ایران با اعلام شرایطی، متعهد به آزادی گروگان‌‌ها گردید و در مقابل، آمریکا نیز تعهداتی را پذیرفت. بعد از امضای بیانیه، ایران به تمام مفاد بیانیه عمل کرد و همان‌طور که تعهد داده بود، به فاصله‌‌ی کوتاهی از امضای بیانیه، تمامی گروگان‌‌ها را آزاد کرد؛ اما آمریکا بعد از رسیدن به اهداف خود، به بهانه‌‌های مختلف، از بسیاری از تعهدات خود سر باز زد و با این اقدام، ماهیت استعماری خود را بیش از پیش نشان داد.

ادامه بازداشت گروگانها در تهران، به بزرگترین کابوس دوران زمامداری جیمی کارتر تبدیل شده بود و در روز آزادی گروگانها به دستور امام، دستور داد کاخ سفید را چراغانی کنند.

213

پربیننده ترین خبرها