تلاش نافرجام ترامپ برای فروپاشی مثلث روسیه، چین و ایران

تلاش نافرجام ترامپ برای فروپاشی مثلث روسیه، چین و ایران
يکشنبه 3 بهمن 1395 - 15:05

ترامپ با مشورت پشت پرده هنری کیسینجر سعی بر فروپاشی مثلث روسیه، چین و ایران دارد.

العالم-آمریکا

روزنامه «چاینا مورنینگ پست» در مطلبی نوشت: چیدمان کابینه دونالد ترامپ و سخنرانیها و توییت‌های وی یک نکته را به وضوح مشخص می کند. دونالد ترامپ افراط گرایی را تهدید درجه اول و به دنبال آن ایران، چین و روسیه را تهدیدات دیگر و مهم برای آمریکا می داند.

استراتژی هنری کسینجر که باید او را معلم غیر رسمی سیاست خارجی دونالد ترامپ بدانیم ترکیبی از «موازنه قدرت» و «تفرقه انداختن و حکومت کردن» برای از هم پاشیدن این مثلث است. استراتژی که خط دستوری آن به شکل ساده این است: دور کردن روسیه از شریک اصلی‌اش در آسیا یعنی چین، نگاه داشتن چین به شکل مداوم در خط هشدار و پشت خط قرمز و هدف قرار دادن تروریسم و افراط گرایی در عین خسته کردن و ایجاد مزاحمت برای ایران.

کاملا مشخص است که تاکتیک شروع دوباره روابط با روسیه، سیگنال به چین در خصوص تایوان و حاشیه پراکنی درباره توافق هسته ای با ایران همگی در همین راستا هستند. در این میان مشکلاتی برای دونالد ترامپ و استراتژی کیسینجری وی وجود دارد.

انتخاب دونالد ترامپ برای پست وزارت امور خارجه یعنی رکس تیلرسون در واقع می تواند رمز کلی این استراتژی باشد. تیلرسون یکی از اعضای اصلی در مرکز تحقیقات و مطالعات بین المللی و استراتژیک واشینگتن است که در آن همانند کیسینجر اعتبار و صلاحیت بالایی دارد. در نتیجه باید منتظر ماند و دید که بازی در سایه کیسینجر و صفحه شطرنج ژئوپولیتیک جدید چگونه رقم خواهد خورد.

ترامپ این بازی را اینگونه پیش خواهد برد ولی این احتمال وجود دارد که بین او و دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا مشکلاتی بوجود بیاید زیرا بخش نظامی و صنعتی آمریکا صرف نظر از اینکه چه حزبی و چه کسی بر سر کار باشد برای ادامه کار خود همواره به وجود یک تهدید نیازمند هستند. این تهدید از دیدگاه پنتاگون روسیه است. اتخاذ استراتژی نزدیکی به روسیه از سوی ترامپ می تواند به تعارض بیشتر با دستگاههای اطلاعاتی آمریکا بیانجامد.

218  

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها