حضور ۵۸ کشور در دهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی

حضور ۵۸ کشور در دهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی
يکشنبه 3 بهمن 1395 - 15:08

دبیرکل مجمع مجالس آسیایی ضمن تشریح برنامه های دهمین نشست مجمع عمومی مجالس آسیایی، گفت: ۴۲ کشور به عنوان اعضای اصلی و ۱۶ کشور به عنوان اعضای ناظر در این نشست حضور خواهند داشت.

العالم-ایران

 محمدرضا مجیدی دبیرکل مجمع مجالس آسیایی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با رسانه‌ها که به مناسبت دهمین سالگرد تأسیس این مجمع برگزار شد، با اشاره به اهداف تشکیل این نهاد پارلمانی آسیایی اظهار داشت: مهمترین هدف اصلی این مجمع، تشکیل پارلمان آسیایی بوده است که تلاش می‌کنیم در نهایت به این هدف برسیم.

وی افزود: تاکنون ۹ نشست مجمع عمومی مجالس آسیایی برگزار شده و زمینه همکاری و هم‌افزایی در بین کشورهای آسیایی وجود دارد و پارلمان آسیایی نیز در صورت تشکیل، می‌تواند نقش مؤثری در هم‌افزایی کشورهای منطقه آسیا داشته باشد.

مجیدی با اشاره به جایگاه تأثیرگذار دیپلماسی پارلمانی در جهان، تصریح کرد: در دوره جدید تلاش می‌کنیم تا ابعاد کارشناسی و پشتوانه علمی مجمع را افزایش دهیم که در این راستا در نظر داریم در دبیرخانه برای کمیته‌های چهارگانه مجمع، بسته‌های علمی تهیه کنیم تا مصوبات و قطعنامه‌های مجمع، پشتوانه کارشناسی بیشتری داشته باشد.

دبیرکل مجمع مجالس آسیایی با اشاره به حضور ۴۲ کشور به عنوان اعضای اصلی و ۱۶ کشور به عنوان اعضای ناظر این مجمع، خاطرنشان کرد: در این مجمع با ۱۱ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای همکاری‌های نزدیکی داریم و تلاش ما این است که اعضای ناظر نیز به عضویت کامل اجلاس دربیایند.

وی همچنین از برگزاری نشست کمیته‌های تخصصی مجمع مجالس آسیایی در آینده خبر داد و گفت: نشست کمیته اقتصادی در میامی بحرین، نشست کمیته دارایی و مالی در امارات و نشست کمیته سیاسی، فرهنگی و آینده‌پژوهی در پاکستان برگزار می‌شود.

مجیدی همچنین از صدور ۲۰ قطعنامه توسط مجمع جهانی مجالس آسیایی با رویکرد اقتصادی خبر داد و گفت: تا یک سال آینده (ژانویه۲۰۱۸) ریاست مجمع مجالس آسیایی بر عهده کامبوج خواهد بود و پس از آن، این مسئولیت بر عهده ترکیه گذاشته می‌شود.

دبیرکل مجمع مجالس آسیایی خاطرنشان کرد: دوره ریاست مجمع هر دو سال یکبار تغییر می‌کند.

مجیدی با بیان اینکه مصوبات مجمع مجالس آسیایی برای پارلمان‌های کشورهای عضو، لازم‌الاجرا نیست، در عین حال افزود: این مصوبات در قانونگذاری‌های کشورهای عضو می‌تواند اثرگذار باشد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با توسعه دیپلماسی پارلمانی، روابط دیپلماتیک میان کشورها نیز تقویت شود.

گفتنی است، اعضای اصلی و دائم مجمع مجالس آسیایی عبارتند از جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، اردن، افغانستان، ازبکستان، امارات متحده عربی، اندونزی، ایران، بحرین، بنگلادش، بوتان، پاکستان، تالائو، تاجیکستان، تایلند، ترکیه، تونگا، چین، روسیه، سریلانکا، سنگاپور، سوریه، عراق، عربستان، فلسطین، فیلیپین، قبرس، قرقیزستان، قزاقستان، کامبوج، کره شمالی، کره جنوبی، کریباتی، کویت، لائوس، لبنان، مالدیو، مالزی، مغولستان، نپال، ویتنام، هند و یمن.

همچنین اعضای ناظر مجمع نیز عبارتند از استرالیا، گینه‌ نو، ترکمنستان، تووالو، تیمور شرقی، جزایر سلیمان، جزایر مارشال، زلاندنو، ژاپن، ساموآ، عمان، سیجی، قطر، میکرونزیا، ناسائو و وانواتو.

منبع:مهر

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها