حمله تروریستی علیه پلیس در ایرلند

حمله تروریستی علیه پلیس در ایرلند
دوشنبه 4 بهمن 1395 - 06:31

حمله تروریستی روز یکشنبه در بلفاست مرکز ایرلند شمالی موجب زخمی شدن یک نیروی پلیس شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از خبرگزاری فرانسه منابع پلیس از احتمال دست داشتن ارتش جمهوری خواه ایرلند در این حمله خبرداده اند.

پلیس مجروح با تیراندازی از داخل یک خودرو مورد اصابت قرار گرفت.

پلیس اعلام کرد که پس از این حمله یک مرد 36 ساله را در شمال بلفاست دستگیر کرده است.

این حمله در شرایطی انجام شد که ایرلند شمالی خود را برای انتخابات در ماه مارس آینده آماده می کند.

ارتش جمهوریخواه ایرلند در سال 1919م تشکیل شد تا در جنگ انگلیس ـ ایرلند علیه بریتانیا بجنگد. در سالهال 1922 تا 1923 برخی از اعضای ارتش جمهوریخواه ایرلند در یک جنگ داخلی علیه دولت آزاد ایرلند وارد نبرد شدند. ارتش جمهوریخواه ایرلند برای دست یابی به ایرلند متحد به نبردهای خود ادامه می دهد. از سال 1969 این ارتش، مبارزات تروریستی علیه ارتش بریتانیا مستقر در ایرلند شمالی را آغاز نمود.

با وجود آنکه در مقاطعی مذاکرات صلح میان دولت بریتانیا و ارتش جمهوری خواه ایرلند به پیشرفت های بسیار خوبی دست یافت. اما پاره ای نیروی های داخلی با این روند مخالف هستند. این نیروها ، هم پروتستان های افراطی ساکن در ایرلند شمالی و هم برخی نیروهای تندروی ارتش جمهوری خواه هستند.

منطقه ایرلندشمالی به مدت سه دهه ( 2000-1970) شاهد خشونت های گسترده سیاسی و فرقه ای میان اکثریت ناسیونالیست کاتولیک که به دنبال اتحاد ایرلندشمالی اند و پروتستان های حامی انگلیس که به دنبال باقی ماندن تحت لوای بریتانیا هستند، بود، که این خشونت ها در سال 1998میلادی در زمان حکومت تونی بلر، با امضای قرارداد صلح موسوم به ˈجمعه نیکˈ و ترک مبارزه مسلحانه توسط ارتش جمهوری خواه ایرلند، تقریبا به پایان رسید.

اما فضای سیاسی ایرلندشمالی به رغم پایان درگیری های مسلحانه، همچنان میان جمهوری خواهان و طرفداران دولت مرکزی انگلیس موسوم به اتحادگرایان تقسیم شده است و این مساله سبب پیچیده تر شدن مسایل این منطقه شده است.

ایرلندشمالی واقع در شمال جزیره ایرلند در حال حاضر به همراه انگلیس، اسکاتلند و ولز کشور متحد پادشاهی و یا 'بریتانیا' را تشکیل می دهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها