معاون اول رییس جمهور:

طرح های توسعه سواحل مکران عملیاتی می شود

طرح های توسعه سواحل مکران عملیاتی می شود
دوشنبه 4 بهمن 1395 - 11:10

معاون اول رییس جمهور از پایان تدوین برنامه جامع توسعه سواحل مکران خبر داد و گفت که توسعه سواحل مکران باید به صورت عملیاتی شروع شود.

العالم ـ ایران

اسحاق جهانگیری که به منظور شرکت در همایش بین المللی معرفی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه پایدار سواحل مکران روز دوشنبه وارد فرودگاه کنارک شده بود، در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: مهمترین جهت گیری که در توسعه مکران دیده شده افزایش ظرفیت‌های بومی است و کشورهای همسایه همچون پاکستان، افغانستان و هندوستان می‌توانند به سواحل مکران به عنوان کانون توسعه منطقه فکر کنند.

جهانگیری از تدوین برنامه جامع برای توسعه سواحل مکران در ستاد توسعه سواحل مکران خبر داد و گفت: برای توسعه سواحل مکران برنامه‌ریزی‌های خوبی در جهت سرمایه‌گذاری، ایجاد شهرهای جدید در منطقه و استقرار جمعیت تدوین شده است و اکنون این برنامه‌ها باید وارد مرحله اجرا شود.

او با تاکید بر این که طرح‌های مرتبط با سفر مقام معظم رهبری به منطقه باید تکمیل و بهره‌برداری شود، گفت: آغاز توسعه سواحل مکران باید به صورت عملیاتی شروع شود.

معاون اول رییس جمهور توسعه سواحل مکران را اتفاقی بزرگ و عظیم توصیف کرد و افزود: مهمترین جهت گیری که در توسعه مکران دیده شده افزایش ظرفیت‌های بومی است و کشورهای همسایه همچون پاکستان، افغانستان و هندوستان می‌توانند به سواحل مکران به عنوان کانون توسعه منطقه فکر کنند و امیدوارم در آینده شاهد آن باشیم که سواحل مکران به یکی از بزرگترین قطب‌هاب توسعه تبدیل شود.

جهانگیری با اشاره به محورهای مختلف برنامه توسعه سواحل مکران اظهار داشت: برنامه‌های توسعه در سواحل مکران عمدتاً مبتنی بر طرح‌های صنعتی با رعایت مسائل زیست محیطی، گردشگری، حمل و نقل، صنایع سنگین، شیلات و برنامه‌های دریامحور است زیرا یکی از اصلی‌‌ترین ظرفیت‌های این منطقه برخورداری از دریا است و باید تلاش کنیم اقتصاد مبتنی بر دریا از اصلی‌ترین جهت‌گیری‌های توسعه سواحل مکران باشد.

جهانگیری استان سیستان و بلوچستان را از مهمترین استان‌های کشور برشمرد و گفت: این استان دارای استعدادها و ظرفیت‌های فراوانی است و امیدوارم سال آینده بتوانیم برنامه گازرسانی به زاهدان را انجام دهیم.

او همچنین با اشاره به برنامه زیر کشت بردن اراضی دشت سیستان گفت: این برنامه قرار است در ۴۶ هزار هکتار از این اراضی اجرا شود و براساس گزارش‌هایی که ارائه شده است روند اجرای این برنامه رضایت‌بخش و قابل قبول است و اگر برنامه‌های توسعه استان سیستان و بلوچستان با همین روند ادامه پیدا کند، زمینه‌های شکوفایی و ترقی در این استان مهیا خواهد شد.

به گزارش ایلنا، همایش بین المللی معرفی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه پایدار سواحل مکران در روزهای ۴ و ۵ بهمن در منطقه آزاد چابهار برگزار می‌شود و معرفی سواحل مکران و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه، ارائه و بررسی برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی در راستای توسعه منطقه، آشنایی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی با ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه و پیگیری سیاست‌ها و اهداف کلان جمهوری اسلامی ایران در توسعه سواحل مکران از جمله اهداف برگزاری این همایش است.

پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری بر توسعه سواحل مکران و برنامه‌ریزی‌های گسترده جهت توسعه این سواحل در برنامه ششم توسعه و نیز پیگیری‌ها و اقدامات دولت مبنی بر توسعه این منطقه، زمینه‌های لازم برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و توسعه این سواحل ایجاد شده و در گام نخست، ستاد توسعه سواحل مکران با ریاست معاون اول رییس جمهور و عضویت بیش از ۲۰ وزارتخانه و دستگاه اجرایی، برنامه‌ریزی‌های لازم جهت توسعه پایدار این منطقه از کشورمان را آغاز کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها