هشدار دیده بان حقوق بشر درباره اعدام 2 بحرینی دیگر

هشدار دیده بان حقوق بشر درباره اعدام 2 بحرینی دیگر
سه شنبه 5 بهمن 1395 - 12:40

دیده بان حقوق بشر سازمان ملل گفت محمد رمضان و حسین موسی دو بحرینی در آستانه اعدام قرار دارند.


العالم بحرین
پایگاه مراه البحرین به نقل از سازمان دیده بان حقوق بشر تأکید کرد: دو نفر در بحرین به اعدام محکوم شده اند اما  مقامات بحرینی به درستی درباره اعترافات آنان در زیر شکنجه ،تحقیق نکردند.
این سازمان با صدور بیانیه ای گفت:اعدام 3 بحرینی در 15 ژانویه 2017 در مساله ای مشابه پرونده دو نفر، این نگرانی را به وجود اورده که حمد بن عیسی آل خلیفه شاه بحرین با اعدام رمضان و موسی به خاطر دست داشتن در انفجار فوریه 2014 و  کشته شدن یک پلیس موافقت کند.

دیده بان حقوق بشر خاطرنشان کرد: دادگاه تجدید نظر نیز فقط با استناد به اعتراف رمضان و موسی که بعدها خودشان آن را تکذیب کردند، حکم اعدام را صادر کرد.

"جو استورک " معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقا دیده بان حقوق بشر سازمان ملل گفت: بحرین نباید این دونفر را تحت هیچ شرایطی اعدام کند، زیرا  شواهد دال بر این است که آنان زیر شکنجه اعتراف کرده اند و محکوم شدن آنان مشکوک است.

"محمد التاجر" وکیل رمضان و موسی  به دیده بان حقوق بشر گفت: من نتوانستم با موکلان خود در دوره بازداشت دیدارداشته باشم و اولین باری که توانستم با آنها صحبت کنم اولین روز محاکمه در 24 ژوئن 2014 بود.
اطلاعات پرونده این محاکمه حاکی است دلیل اصلی محکوم شدن رمضان و موسی اعترافات آنان است که وکیل  مدافع آنان در دادگاه خواهان  تکذیب آن بود.

دادگاه بحرین ضمن مخالفت با این دلیل گفت: بیشتراعترافات موسی با واقعیت و دعاوی و شکایات منطبق است.

دادگاه تجدید نظر بحرین 27  مه 2015 نیز حکم اعدام را تایید کرد و مدعی شد اعترافات متهمان بدون هرگونه اجبار بوده است.

دیده بان حقوق بشر نسخه هایی از گزارش هایی از دکتر محمد نور فوده پزشک قانونی که دادستان بحرین 2 مارس 2014 برای معاینه رمضان و موسی بررسی کرد اما این گزارش ها هیچ اشاره ای به شکنجه دو نفر نداشت و فقط هدف را ارزیابی و دلیل بروز جراحت ها  عنوان کرد.

گزارش ویژه مروبط به پرونده رمضان حاکی است کبودی پاهای وی ناشی از برخورد با چیزی بوده و گزارش موسی نیز حاکی است  آثار مانده بر مچ دست وی به خاطر دستبندهایی بوده که به وی زده اند.

حکم دادگاه هیچ اشاره ای به دو گزارش پزشکی قانونی ندارد.

محمد التاجر که وکالت چندین شخصیت برجسته و فعال حقوقی را بر عهده دارد در گفت وگو با دیده بان حقوق بشر گفت: بی توجهی به گزارشها شاید به این نکته بازمی گردد  که قاضیان بحرین اهمیت زیادی به اعترافات می دهند.

"زینب " همسر رمضان به دیده بان حقوق بشر گفت: همسرم را پس ازحدود 10 روز از بازداشت در 18 فوریه 2014 دیدم؛ او لاغر، رنگ پریده و ناتوان شده بود.

زینب افزود: وی یک ماه پس از بازداشت و انتقال به زندان جو، به خانواده اش اطلاع داد در مرکز پلیس بخش تحقیقات جنایی و پلیس الرفاع مورد شکنجه قرار گرفته تا با اجبار به دست داشتن در انفجار اعتراف کند.

این مدیر سازمان دیده بان حقوق بشر،از جو استورک خواست درباره ادعاهای شکنجه پیش از محاکمه نه پس از آن  تحقیق کند و از انگلستان، فرانسه ،آلمان و اتحادیه اروپا خواست این محاکمه های ظالمانه را بررسی کرده و با این احکام پیش از عملی شدن این محاکمات ،مخالفت کنند.

217

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها