مخالفت با درخواست دولت انگلیس در خصوص برگزیت

مخالفت با درخواست دولت انگلیس در خصوص برگزیت
سه شنبه 5 بهمن 1395 - 13:50

دادگاه عالی انگلیس اعلام کرد دولت ترزا می باید برای خروج از اتحادیه اروپا، از پارلمان مجوز دریافت کند.

العالم - اروپا

به نقل از رویترز؛ دادگاه عالی انگلیس امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس باید برای خروج رسمی این کشور از اتحادیه اروپا (برگزیت)، از پارلمان مجوز دریافت کند.
این دادگاه با 8 رأی موافق و 3 رأی مخالف، استدلال دولت را در این خصوص که ترزا می می‌تواند از اختیارات اجرایی برای کاربرد ماده 50 از پیمان لیسبون به منظور خروج انگلیس از اتحادیه اروپا استفاده کند، رد کرد. اما دادگاه عالی انگلیس با استدلال‌هایی که رضایت اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز را پیش از کاربرد ماده 50 پیمان لیسبون اجباری می‌دانند، مخالفت کرد.
در حکم این دادگاه آمده است: «این همه‌پرسی از اهمیت سیاسی فراوانی برخوردار است؛ اما اقدام پارلمان که این وضع را به وجود آورد مشخص نکرده است در نتیجه این رأی، باید چه اتفاقی رخ دهد. پس هر تغییر در قانون که به همه‌پرسی رسمیت می‌بخشد باید از تنها مجاری مجاز در قانون اساسی بریتانیا – اقدام پارلمان -- انجام شود.»
ترزا می بارها اعلام کرده است پیش از پایان ماه مارس سال جاری از ماده 50 قانون لیسبون برای آغاز فرایند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا استفاده خواهد کرد. اما او حالا باید ابتدا رضایت قانون‌گذاران را جلب کند که احتمالاً به کند شدن روند برگزیت منجر خواهد شد. با این حال، حزب مخالف کارگر اعلام کرده است برنامه زمانی ترزا می را تغییر نخواهد داد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها