کشف سفال های 7 هزار ساله در سنقر

کشف سفال های 7 هزار ساله در سنقر
سه شنبه 5 بهمن 1395 - 14:29

رئیس اداره میراث فرهنگی سنقر و کلیایی از کشف سفال های ۷ هزار ساله در تپه نادعلی بیگ این شهرستان در استان کرمانشاه خبر داد.

العالم-ایران

داریوش فرمانی با اعلام خبر کشف سفال های ۷ هزار ساله در تپه نادعلی بیگ شهرستان سنقر از استان کرمانشاه افزود: این سفال ها، سفال‌های بی‌نظیری از نظر تنوع شامل سفال‌های منقوش تک رنگ و دورنگ «دالما» مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد است که در تپه «نادعلی بیگ» شهرستان سنقروکلیایی کشف شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان سنقروکلیایی تصریح کرد:  کشف این سفالهای منقوش، فرهنگ «دالما» در دوره مس و سنگ یعنی هزاره پنجم قبل میلاد، اطلاعات زیادی از فرهنگ «دالما» در منطقه را در اختیار ما قرار خواهد داد.

وی در خصوص موقعیت مکانی آثار کشف شده افزود: تپه «نادعلی بیگ» در جنوب غرب شهرستان سنقروکلیایی قرار دارد و با توجه به احتمال خطر تخریب این تپه به دلیل ساخت سد روی رودخانه «جامیشان» کاوش‌های باستان شناسی در آن صورت گرفت.

فرمانی ادامه داد: سازه های معماری نشان از استقرار انسان ها در دشت های کلیایی در هزاره پنجم قبل از میلاد را نشان می دهد.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان سنقروکلیایی در پایان گفت: سنت سفالی «دالما» شامل سفال‌های منقوش، سفال‌هایی با تزئینات حجمی نقش کنده، فشاری، پانچی و افزوده، سفال‌های ساده و با پوشش گلی غلیظ قرمز دارای حوضه گسترش نسبتاً وسیعی از شمال غرب ایران تا زاگرس مرکزی است.
منبع:مهر

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها