شفافیت بین‌الملل: عوام‌گرایی، فساد را تشدید می‌کند

شفافیت بین‌الملل: عوام‌گرایی، فساد را تشدید می‌کند
چهارشنبه 6 بهمن 1395 - 12:53

شفافیت بین‌الملل در گزارش سالانه خود اعلام کرد ظهور سیاستمداران عوام‌گرا در کشورهای مختلف، معضل فساد را تشدید کرده است.

العالم - آمریکا

به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ یک نهاده مقابله با اختلاس اعلام کرد ظهور سیاستمداران عوام‌گرا در نقاط مختلف جهان، نبرد با فساد را به مخاطره می‌اندازد. این نهاد همچنین در خصوص عقب‌گرد آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ هشدار داد.
شفافیت بین‌الملل در گزارش سالانه «شاخص احساس فساد» خود اعلام کرد: «عوام‌گرایی، دارویی اشتباه است." این گزارش سالانه، کشورهای جهان را بر مبنای فساد موجود در بخش‌های دولتی آن‌ها رتبه‌بندی می‌کند.
در بخشی از گزارش مدیر شفافیت بین‌الملل آمده است: «در کشورهای دارای رهبران عوام‌گرا و دیکتاتور، اغلب شاهد افول دموکراسی و الگوی آزاردهنده تلاش‌ها برای سرکوب جامعه مدنی، محدود کردن آزادی رسانه‌ها و تضعیف استقلال ساختار قضایی هستیم. ... این سیاستمداران به جای حل معضل سرمایه‌داری، معمولاً اشکال بدتری از ساختارهای فاسد را سر کار می‌آورند.»
در گزارش امسال این مرکز، سومالی همچنان بر مبنای «شاخص احساس فساد» در رده نخست قرار دارد. همچنین بنا بر این گزارش، هر دو کشور مجارستان و ترکیه که با ظهور رهبران عوام‌گرا روبرو بوده اند، در سال‌های اخیر در رده‌بندی «شاخص احساس فساد» تنزل داشته اند.
بنا بر گزارش شفافیت بین‌الملل، نگرانی‌ها در خصوص آمریکا نیز در حال افزایش است؛ کشوری که در آن دونالد ترامپ هفته گذشته قدرت را با شورش علیه ساختارهای سیاسی سنتی و با وعده پاک کردن واشینگتن از فساد به دست آورد. «فین هاینریچ»، یک پژوهشگر شفافیت بین‌الملل می‌گوید «امیدوار» نیست این میلیاردر آمریکایی با توجه به موارد زیادی از ازدحام کسب و کارهایش، حمله‌هایش به رسانه‌ها و امتناعش از انتشار اسناد پرداخت مالیات، به آن وعده‌ها عمل کند. وی می‌گوید: «وقتی می‌بینید دونالد ترامپ دامادش را به سمت مشاور ارشد منصوب کرده است، بوی خوبی به مشام نمی‌رسد. کابینه او مالامال از ازدحام منافع است. او می‌گوید باتلاق را خواهد خشکاند. اما نخستین نشانه‌ها از آب‌رسانی او به باتلاق حکایت دارد.»
در رده‌بندی شفافیت بین‌الملل، آمریکا در سال 2016 در قیاس با سال 2015 با 2 رده سقوط در رتبه هجدهم قرار گرفت. امتیاز سال 2016 آمریکا 74 از 100 است.
شفافیت بین‌الملل برای رتبه‌بندی سال 2016 خود 176 کشور را بر مبنای نمودار 0 تا 100 ارزیابی کرد که در آن 0 به معنای «بسیار فاسد» و 100 به معنای «بسیار پاک» است. این رتبه‌بندی بر مبنای اطلاعات بانک جهانی، بانک توسعه آفریقا، واحد اطلاعات اکونومیست و سایر نهاد‌ها انجام شده است. در این رتبه‌بندی، نیوزیلند و دانمارک با شاخص 90، در رده نخست کشورهای پاک قرار دارند. فنلاند، سوئد، سوئیس و نروژ نیز رده‌های بعدی را از آن خود کرده اند. همچنین سومالی برای دهمین سال پیاپی، رتبه نخستفاسدترین کشور جهان را از آن خود کرد. پس از سومالی، سودان جنوبی به عنوان فاسدترین کشور جهان معرفی شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها