فرش‌های ایرانی در آمریکا بلوکه شده‌اند

فرش‌های ایرانی در آمریکا بلوکه شده‌اند
چهارشنبه 6 بهمن 1395 - 13:49

عضو هیات مدیره صادرکنندگان فرش دستباف با اشاره به اینکه آمریکا هم واردات و هم صادرات فرش دستباف در این کشور را ممنوع کرده است، گفت: حجم قابل توجهی از فرش دستباف تجار ایرانی در آمریکا باقی مانده است.

العالم-ایران
رضی میری با اشاره به اموال تجار فرش ایرانی که بیش از ۱۰ سال است در خاک آمریکا باقی مانده است، گفت: آمریکا بر اساس قانون اوپک نه تنها اجازه واردات بلکه اجازه صادرات فرش ایرانی از خاک آن کشور را نمی دهد و عملا هر تاجری که فرش های خود را برای نمایشگاه به آنجا برده یا فرش هایی را در بازار آن کشور داشته است، نه تنها نمی تواند آن را به دیگر کشورها بفروشد، بلکه توان برگرداندن آن به ایران را نیز ندارد و این موضوع مهمی بود که در جلسه روز گذشته اتاق بازرگانی با وزیر امور خارجه ایران در میان گذاشته شد.

وی با اشاره به تاثیر برجام بر صادرات فرش دستباف ایرانی گفت: در خصوص تحریم هایی که بر فضای اقتصادی ایران حاکم بود، تا پیش از این هیچ کشوری به جز آمریکا ممانعتی برای واردات فرش دستباف ایرانی نداشت اما عمده مشکلی که در خصوص تجارت فرش وجود داشت، بسته بودن مبادی بانکی بود که البته بخش عمده ای از آن هنوز هم وجود دارد.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف در ادامه با بیان اینکه بسته بودن کانال های بانکی بر روی تجار ایرانی، موضوع صادرات را دشوار کرده است، عنوان کرد: نه تنها فرش بلکه اکثر محصولات صادراتی ایران هنوز هم از بسته بودن کانال های بانکی رنج می برد اما می توان گفت که در حال حاضر تا حدودی کشورهای اروپایی گشایش هایی را در حوزه بانکی خود به وجود آورده اند اما آمریکا همچنان تمام راه های مالی خود را به روی ایران بسته است و این امر باعث شده تا بخشی حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد بازار فرش دستی ایران که مستقیم به آمریکا می رفت، از دست برود.

افت صادرات فرش

وی با بیان اینکه افت صادرات فرش دستباف مربوط به پنج - شش سال اخیر نیست، گفت: آفتی که ما در حوزه صادرات فرش دستباف ایرانی تجربه می کنیم به بیش از سه دهه گذشته بر می گردد که از آن زمان به شکل مستمر شاهد کاهش ارقام صادراتی بودیم.

میری افزود: زمانی بین سال های 1362 تا 1367 رقمی معادل یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان صادرات فرش دستباف را تجربه کردیم در حالی که بر اساس آخرین آمار در ۱۰ ماهه امسال رقم صادرات فرش دستباف ایرانی به زیر ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است که به نظر نمی رسد تا پایان سال از مرز ۳۰۰ میلیون تومان عبور کند.

وی در تشریح دلایل این افت شدید صادرات فرش دستباف تصریح کرد: بخشی از مشکلاتی که برای صادرات فرش دستباف وجود دارد به مشکلات داخلی و بحران های سیاسی پس از انقلاب و البته بی توجهی سیاستگذاران اقتصادی و مسئولین کشوری به موضوع فرش دستباف به عنوان یک صنعت سنتی ارزآور بر می گردد که باعث شده با یک افت دنباله دار مواجه باشیم و بخشی دیگر نیز مولود تنش های سیاسی خارجی و مسائلی همچون تحریم های اقتصادی بود که حدود هشت سال به طول انجامید.

در حالی که انتظار می رفت بعد از حصول برجام صادرات فرش دستی ایرانی رونق بگیرد، این کارشناس فرش دستباف گفت: نه تنها دسترسی به بازاری مانند آمریکا که بین ۲۵ تا ۳۰ درصد بازار ایران را تشکیل می داد، وجود ندارد بلکه در مجموع صادرات فرش دستباف حال و روز خوشی را تجربه نمی کند.

میری در ادامه کشور چین را چندان رقیب جدی برای فرش دست باف ایرانی ندانست و در مقابل کشورهایی چون پاکستان، هند، ترکیه و نپال رقبای جدی در بازار هستند که آنها هم عملا درست از زمانی که ایران در بازار جهان افول کرد توانستند جای پای خود را باز کنند.

منبع:ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها