جانسون:

در برکناری اسد ناموفق بودیم، او درانتخابات شرکت می کند

در برکناری اسد ناموفق بودیم، او درانتخابات شرکت می کند
پنج‌شنبه 7 بهمن 1395 - 21:35

«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس روز پنجشنبه طی سخنانی در کمیته روابط خارجی مجلس اعیان ضمن اعتراف به شکست تلاش ها برای برکناری دولت بشار اسد،گفت: قبول دارم که اوضاع سوریه فاجعه آمیز است و مواضع ما تاکنون شکست خورده است

العالم - سوریه - اروپا
 بوریس جانسون در نشست پرسش و پاسخ نمایندگان مجلس اعیان در ارتباط با مواضع دولت انگلیس در قبال مسایل منطقه خاورمیانه یادآور شد: برای مدت‌ها گرفتار شعار "اسد باید برود" بودیم، اما نتوانستیم آن را اجرایی کنیم. اسد می‌تواند در انتخابات آتی ریاست جمهوری سوریه حضور داشته باشد.

وی افزود: ضمن تاکید بر نقش کلیدی و موثر روسیه در برقراری آتش بس در سوریه بیان داشت: زمانی که پارلمان انگلیس در سال 2013 به عدم مشارکت در حل بحران سوریه رای داد، ما عملا میدان را به روس ها واگذار کردیم.

وزیر خارجه انگلیس با بیان اینکه نقش روسیه در مقابله با داعش در سوریه انکار ناپذیر است گفت: هرچند ما در برخی موارد با کرملین اختلاف نظر داریم اما نمی توانیم نقش آنها را در منطقه نادیده بگیریم و بایستی با ایشان گفت وگو کنیم.

وی افزود: اگر روسیه بتوانند در مذاکرات آستانه در مورد حل و فصل بحران سوریه موفق ظاهر شود و اوضاع را به سمت روند دیپلماتیک سوق بدهند این اقدام بدی نیست و ما بایستی پذیرای آن باشیم.

جانسون گفت: البته این بدین معنا نیست که در تعامل با روس ها تردید کنار بگذاریم، بلکه بایستی گاردمان را همچنان حفظ کنیم، اما با روند دمکراسی مقابله نخواهیم کرد.

وزیر خارجه انگلیس بیان داشت: ولادیمیر پوتین خواهان احترام برای کشورش است و ما نبایستی با آن مخالفت کنیم، اما در عین حال احتیاط و سرسختی مان را هم از دست نخواهیم داد.

بوریس جانسون در پاسخ به این سئوال «نظر به سیاست های جدید دولت آمریکا در قبال روسیه، آیا شما حاضر به همکاری با کرملین برای مقابله با داعش هستید» گفت: ما با آمریکا برای خروج داعش از موصل (عراق) همکاری می کنیم و همین روند را در شهر رقه سوریه پی خواهیم گرفت.

وی افزود: به نظر من زمانی که بشار اسد و ولادیمیر پوتین داعش را از شهر تدمر (پالمیرا) بیرون کردند کار بزرگی را صورت دادند اما آنها نتوانستند موضع شان را حفظ و از غیر نظامیان دفاع کنند. قوای نظامی آنها ضعیف است و این جایی است که ما می توانیم نقش مهمی را ایفا کنیم.

به گزارش ایرنا وزیر خارجه انگلیس همچنین پس از آنکه از سوی یکی از نمایندگان مجلس اعیان به دلیل عدم حضور انگلیس در مذاکرات آستانه در حل بحران سوریه مورد انتقاد قرار گرفت، افزود: این نتیجه تصمیمی است که نمایندگان مجلس عوام در سال 2013 در مورد عدم دخالت انگلیس در امور سوریه اتخاذ کردند.

اما نماینده منتقد در پاسخ به جانسون گفت: اما در جریان رای گیری مجلس عوام در سال 2013، موضوع رای گیری استفاده نیروهای سوری از گاز شیمیایی علیه غیرنظامیان و مشارکت انگلیس با آمریکا در سرنگونی دولت بشار اسد بود، نه مقابله با داعش.

جانسون که پاسخ قانع کننده ای برای این اظهارات نماینده مجلس عوام نداشت، لحظاتی را برای پاسخگویی تامل کرد و گفت: به نظر من سئوال اینجاست آیا می توانیم با بشار اسد و ولادیمیر پوتین برای مقابله با داعش توافق کنیم یا خیر.

وی افزود:نگرانی من این است که در جریان توافق با دولت های سوریه و روسیه، معارضینی که تاکنون از آنها حمایت کرده ایم به ما به چشم خیانتکار نگاه کنند.

وزیر خارجه انگلیس افزود: ما در سوریه علیه گروه داعش جنگیده ایم اما همکاری با دولت بشار اسد در این رابطه نداشته ایم. او اکنون می خواهد که ما برای شکست داعش از او حمایت کنیم. این در حالی است به نظر ما او خودش سرباز افراط گرایی است.

بوریس جانسون در پاسخ به این سئوال « ممکن است طی ماه های آینده با تغییر مواضع کاخ سفید در قبال روسیه، لندن مجبور به همکاری با پوتین شود»، گفت: من مخاطرات تغییر موضع لندن در صحنه سوریه را درک می کنم. اما بایستی واقع گرا باشیم و بیشتر تامل کنیم.

وی با بیان اینکه «سربازان اصلی میدان سوریه، نیروهای شیعه مورد حمایت ایران هستند» افزود: اما سئوال اینجاست که آیا کاخ سفید این صحنه را به خوبی درک کرده است یا خیر؟

وزیر خارجه انگلیس تصریح کرد: ما نمی خواهیم که ایرانی ها بیش از این در سوریه نفوذ کنند، بنابر این بایستی برای کاخ سفید تفکیک میان روسیه و ایران را جا بیندازیم.

جانسون بیان داشت:  قبول دارم که اوضاع سوریه فاجعه آمیز است و مواضع ما با شکست مواجه شده است. ما سال ها صبر کردیم تا اسد از قدرت کنار برود اما هرگز موفق نشدیم.

وی ادامه داد: تنها راهی را که می توانم برای همکاری با روسیه متصور شوم، این است که بشار اسد از قدرت کنار برود و متقابلا نفوذ ایران نیز در منطقه کاهش یابد.

جانسون تاکید کرد: سیاست پیشین انگلیس در قبال سوریه «اطمینان بخش» نیست و لندن اکنون بایستی تلاش کند تا دیدگاه کاخ سفید در مورد سوریه و تفکیک نقش ایران و روسیه در این جریان را شکل بدهد.

وزیر خارجه انگلیس در بخش دیگری از این نشست در مورد مواضع لندن در قبال رژیم صهیونیستی با توجه به ادامه شهرک سازی ها در کرانه باختری رود اردن، مورد سئوال قرار گرفت.

وی بیان داشت: روند صلح میان فلسطین و رژیم اسرائیل فلج شده است و این یک فاجعه برای دو طرف است. به همین دلیل من فکر می کنم که قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد در این رابطه متعادل بود.

جانسون تصریح کرد: قبول دارم که ادامه شهرک سازی ها در کرانه باختری رود اردن روند صلح را مختل، سبب افزایش تنش ها و بن بست به وجود می آورد. به همین خاطر مواضع ما در رابطه با راه حل دو دولت مستقل فلسطین و اسرائیل مشخص و صریح است.

وی در همین حال دولت فلسطین را به حمایت از گروه های افراطی و تروریستی متهم کرد و گفت: دو طرف بایستی دست از اقدامات تنش زا برداشته و با یکدیگر برای پیشبرد راه حل دو دولت مذاکره کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس در عین حال موضع جدید دولت آمریکا درخصوص روند صلح خاورمیانه را مورد اشاره قرار داد و افزود: برخی تصور می کنند که دونالد ترامپ ممکن است تنها از یک طرف حمایت کند، اما به نظر من بایستی منتظر بمانیم و مشاهده کنیم چه اتفاقی رخ خواهد داد.

جانسون تاکید کرد: من طرفدار اسرائیل هستم و آگاه هستم که اسراییلی ها روزانه نگران حملات تروریستی هستند اما بایستی راه حلی وجود داشته باشد که مردم یهودی و فلسطینی بتوانند در سرزمین هایشان در آرامش زندگی کنند.

پربیننده ترین خبرها