ولد الشیخ : تاثیر ادامه عملیات نظامی برمردم یمن وحشتناک است

ولد الشیخ : تاثیر ادامه عملیات نظامی برمردم یمن وحشتناک است
جمعه 8 بهمن 1395 - 05:33

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن با تاکید براینکه مشکل یمن راه حل نظامی ندارد، تاکید کرد که ادامه عملیات نظامی و حمله به غیرنظامیان بر مردم این کشور تاثیر وحشتناکی گذاشته است.

اسماعیل ولد شیخ احمد که روزپنجشنبه در نشست ویژه سازمان ملل متحد با هدف بررسی اوضاع یمن سخن می گفت، با تاکید بر این مطلب، درباره آخرین تحولات  یمن تصریح کرد:  در ماههای اخیر شاهد افزایش دامنه عملیات نظامی در این کشور هستیم، این روند به طرز وحشتناکی بر مردم یمن تاثیر گذاشته است. درگیری ها در مناطق متعدد از جمله استان صنعا، تعز، مرزهای میان یمن و عربستان ادامه دارد. غیر نظامیان در تعز در زیر آتش گلوله هایی قرار دارند که به طرز قابل توجهی در مناطق مسکونی فرود می آیند.
وی دربخش دیگری از سخنان خود افزود : عبد ربه منصور را ترغیب  کردم تا التزام علنیش را به رایزنی هایی که بر اساس پیشنهاداتی که در کویت و پس از مذاکرات کویت مطرح شد،  اعلام کند. تداوم انتقاد عبد ربه منصور هادی با این پیشنهادات و مخالفتش با بررسی و اصلاح بخش هایی از آن، موجب بروز بی اعتمادی در مسیر تلاش ها جهت رسیدن به صلح می شود ضمن اینکه این کار مدت زمان درگیری ها را تداوم خواهد داد. در گفتگو با رئیس جمهور(مستعفی) تاکید کردم آنچه را که سازمان ملل متحد مطرح می کند پیشنهادات قابل بررسی و رایزنی است تا بتوان به راه حل کاملی رسید که مقبول همه طرف ها باشد زیرا راه حل دیگری سراغ ندارم که بتواند امنیت را به یمن بازگرداند و طرف های یمنی را بر روی یک میز جمع کند تا بتوانند درباره چالش های داخلی تبادل نظر کنند.
اسماعیل ولد شیخ ادامه داد:  در حال حاضر  اوضاع یمن در دو حوزه یعنی اقتصادی و انسانی در حال بدتر شدن است، بر اساس گزارش های سازمان های بشردوستانه هیجده میلیون و هشتصد هزار نفر از زن و مرد یمنی نیازمند کمک های بشردوستانه هستند، دو میلیون و دویست هزار کودک یمنی از سوء تغذیه حاد رنج می برند، این شاخص ها در حال حاضر بدتر شده اند و دلایل آن هم بسیار است و نباید آن را تنها در بالابودن آمار فقر در این کشور منحصر کرد بلکه کاهش سطح خدمات درمانی و بهداشتی، کمبود آب و دیگر چیزها در این زمینه سهیم است و این مبحث را همکارم استفان اوبراین، هماهنگ کننده امور انسانی، بهتر بیان خواهد کرد.
ولد شیخ گفت: ادامه تعطیلی فرودگاه بین الملل صنعا شرایط عمومی در یمن را بدتر خواهد کرد، یمنی هایی که باید معالجاتشان را در خارج از کشور پیگیری کنند، قادر نیستند به خارج از کشور سفر کنند، آن دسنه از یمنی هایی که در خارج از کشور به  سر می برند هم قادر به بازگشت به کشورشان نیستند زیرا رفت و آمد به فرودگاه عدن نیز کار ساده ای نیست، در این زمینه از دولت(مستعفی) یمن می خواهم زمینه را برای پرواز هواپیماها از فرودگاه صنعا و به فرودگاه صنعا فراهم آورد و همچنین  از همه طرف ها می خواهم امنیت و سلامت حمل و نقل هوایی  را فراهم کنند. من در این زمینه به همه طرف ها  نامه رسمی فرستادم و از آنان خواستم تا تدابیر لازم را  برای امنیت فرودگاه صنعا بیندیشند.
نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن ادامه داد:  تردیدی نیست یمن در حال حاضر در گردونه ای از خشونت و درگیری های سیاسی گرفتار شده است و مشخصه ای هم برای خروج از این وضعیت مشاهده نمی شود. پیشنهادی که در این زمینه مطرح کرده ام اگر چه امتیازاتی را خواستار می شود اما در آن بر خواسته های طرف های درگیر متمرکز  شدم و در آن عوامل امنیتی، سیاسی و اجتماعی را لحاظ کردم  تا راه برای آینده  امن برای یمن و یمنی ها فراهم شود. همچنین به طرف های درگیر جدول مشخصی  ارائه خواهم داد که در آن مدت زمان مهم ترین مراحل سیاسی و امنیتی مطرح خواهد شد، از آنان می خواهم با حکمت سیاسی و با مسئولیت پذیری ملی با این جدول برخورد کنند تا بتوانیم در این پرونده پیشرفت های ضروری را شاهد باشیم.
وی در ادامه سخنانش در نشست شورای امنیت گفت: راه حل مشکل یمن، با یمنی ها است و در این زمینه هیچ یک از جهت های خارجی دخالت ندارند، سازمان ملل متحد مذاکره می کند و شرایط را آماده می کند، محافل بین المللی فشار می آورند و زمینه را مهیا می سازند اما تصمیم اساسی را یمنی هایی اتخاذ می کنند گه جسارت در اعطای امتیاز را دارند، باید بدانیم دادگاه تاریخ بر کسی رحم نمی کند.
 

پربیننده ترین خبرها