چرا قفل های الگوی صفحه اندروید ناامن هستند؟!

چرا قفل های الگوی صفحه اندروید ناامن هستند؟!
جمعه 8 بهمن 1395 - 10:19

محققان اخیراً راه تازه ای برای دسترسی به محتویات موبایل هایی که از قفل های مبتنی بر الگوهای تصویری بهره مند هستند یافته اند. با استفاده از یک الگوریتم دید کامپیوتری، امکان دنبال کردن حرکات انگشت کاربر روی نمایشگر دستگاه مهیا می شود و بعد از آن، یک نرم افزار می تواند الگوی تعیین شده برای قفل دستگاه را در کمتر از 5 تلاش تشخیص دهد.

العالم - گوناگون

قفل های مبتنی بر الگو ، معمولاً از نقاط مشخصی روی نمایشگر بهره می برند که کاربر با متصل کردن آنها به یکدیگر به روشی منحصر به فرد، می تواند به موبایل خود دسترسی داشته باشد. این متود، محبوبیت بسیار زیادی دارد و تخمین زده شده که 40 درصد از کاربران اندرویدی به جای بهره گیری از PIN یا رمز عبور، به استفاده از آن روی آورده اند.
نتایج تحقیق اخیر طی همکاری مشترکی میان دانشگاه لنکستر، دانشگاه بث و دانشگاه نورث وست چین به دست آمده که از موبایل های هوشمند کاربران هنگام کشیدن الگو برای باز کردن قفل دستگاه فیلم برداری کرده اند.

 


محققان با آزمایش 120 الگوی منحصر به فرد که توسط 215 کاربر ایجاد شده بودند، پی بردند که نرم افزار مورد اشاره می تواند در 95 درصد از مواقع، الگو را در کمتر از 5 تلاش تشخیص دهد. گفته می شود که این روند، حتی هنگامی که دوربین قادر به مشاهده نمایشگر دستگاه نیست نیز عمل می کند. ضمناً نکته جالب اینجاست که هرچه الگوها پیچیده تر می شوند، تشخیص آنها با سهولت بیشتری صورت می گیرد.
اکثر کاربران اندرویدی از امنیت پایین تر الگوها نسبت به پین کدها و رمزهای عبور آگاهی دارند و این مسئله، هنگام انتخاب روش قفل دستگاه نیز به آنها یادآوری می شود. علاوه بر این، استفاده از دوربین و نرم افزاری برای تشخیص الگوها، ممکن است اندکی پیچیده به نظر می رسد، چرا که گاهی امکان مشاهده پنهانی الگو کاربر و به خاطر سپردن آن نیز وجود دارد؛ با این همه محققان همواره به دنبال کشف آسیب پذیری های قفل امنیتی دستگاه های اندرویدی بوده اند.
دیجیاتو

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها