نخستین شناور اقیانوس پیمای کشور وارد آب شد

نخستین شناور اقیانوس پیمای کشور وارد آب شد
جمعه 8 بهمن 1395 - 19:02

نخستین شناور اقیانوس پیمای کشور با بدنه ترالر ساخته شرکت صدرای بوشهر به آب انداخته شد.

العالم - ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد رحیم دهقانی مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران صدرا در حاشیه مراسم به آب اندازی نخستین شناور صیادی اقیانوس پیمای کشور با بدنه ترالر در بوشهر اظهار داشت: این شناور به سفارش بخش خصوصی ساخته شده است.

ترالرها از پیشرفته ترین شناورها هستند که قابلیت صید و دریانوردی در شرایط بسیار بد جوی را دارند و کشورهای اندکی در دنیا قادر به طراحی وساخت شناور های ترالر هستند.

نخستین شناور اقیانوس پیمای کشور با بدنه ترالر ۴۰ مترطول و ۹ متر و ۶۰ سانتیمتر عرض دارد و ارتفاع عرشه اصلی آن چهار متر و ۴۰ سانتیمتر است.

این کشتی به چهار تونل انجماد با ظرفیت روزانه ۳۶ تن و دو انبار نگهداری صید با ظرفیت ۵۵۰ مترمکعب مجهز است و گنجایش ۲۳۰ هزار لیتر سوخت و بیش از ۷۰ هزار لیتر آب را دارد.

این شناور را شرکت پارس مارین طراحی کرده و شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) در بوشهر ساخته است. این کشتی اقیانوس پیما با سرمایه گذاری ۸۰ میلیارد ریال در مدت هشت ماه طراحی و ساخته شده و هزینه آن یک سوم مشابه خارجی است.

این شناور می‌تواند با تورهای سازگار با محیط زیست و با روشی مطمئن و پایدار در دریاهای دور به صید بپردازد.

بومی سازی سامانه صید متناسب با روش صید جنوب ایران، پایداری بسیار، مکانیزه بودن سامانه صید و فرآوری، دریامانی بیشتر، افزایش چشمگیر صید، امکان صید در هر گونه شرایط جوی، تسلط کامل و دید ۳۶۰ درجه کاپیتان بر فرایند صید از مزایای این شناور است. این شناور می‌تواند۲۰ نفر خدمه را به راحتی در خود جای دهد.

تا کنون در کشور ما شناورهای ترالر فرسوده، ازخارج کشور خریداری می‌شد یا با ایجاد تغییرات و صرف هزینه بسیار بر روی شناورهای دیگر مانند کشتی های باری، از آن به عنوان یک ترالر تک عرشه‌ای و بسیار ناکارآمد در مقایسه با سایر ترالرها استفاده می‌شد.

بنا به تحقیقات صورت گرفته، صید از دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان به سقف بیولوژیک برداشت رسیده درحالی که در غرب اقیانوس هند، امکان افزایش تولید وجود دارد. از این رو تجهیز ناوگان صیادی کشور به کشتی‌های نوین و اقیانوس پیما امری حیاتی است تا تمرکز صید بر منابع محدود داخلی کاسته و بهره برداری از آب‌های بین المللی برای ناوگان صیادی کشور میسر شود.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها