کنایه جالب روحانی به ترامپ

کنایه جالب روحانی به ترامپ
شنبه 9 بهمن 1395 - 10:25

رئیس‌جمهور گفت: امروز زمانی نیست که بین ملت‌ها دیوارکشی باشد، یادشان رفته که سالیانی پیش دیوار برلین فرو ریخت. دیوارهای بین ملت‌ها را اگر هم باشد، باید برداشت.

العالم ـ ایران
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز در مراسم هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری، با اظهار امیدواری از اینکه سفر خارجی‌ها به ایران موجب آشنایی با تاریخ و فرهنگ ایران شود، گفت: در تاریخ ایران اسلامی ما هموراه مردم ایران، ملت ایران، شگفتی‌های بزرگی را آفریدند. در آستانه ایامی هستیم گه 38 سال پیش مردم ایران انقلاب بزرگی را به پیروزی رساندند.

وی افزودم در این انقلاب بزرگ هیچ کشوری و هیچ قدرت و ابرقدرتی پشتسیبان مردم نبود. مردم با اتکا به فرهنگ خود، دین خود و آرمان‌های بلند خود یک انقلاب مستقل بدون وابستگی به قدرت‌های جهانی را رقم زدند.

رئیس‌جمهور با تاکید برو طی روند دموکراسی در ایران بعد از پیرزی انقلاب، یکی از ثمره‌های انققلاب اسلامی را عزت مردم ایران دانست و تصریح کرد: ایران به عنوان کشوری که در یک تجاوز 8 ساله نیز همچنان با اتکا به اراده و ایستادگی خودش، بدون حمایت‌ خارجی‌ها توانست تجاوز را از کشورش رفع و دفع کند.

روحانی اظهار داشت: ایران کشوری است که هرگز سابقه استعمارگری نداشته و هرگز سابقه استعمارشدن نیز نداشته است. کشور ما ایران هیچ‌وقت مستعمره کشور دیگری نبوده است و در طول دهه‌های گذشته و قرن‌های گذشته هیچ‌گاه مردم کشور ما به کشور دیگر و همسایگانم خود تجاوز نکرده است.

وی گفت:‌ مردم ما هیچگاه با مسئله‌ای بنام نژادپرستی خوی نداشته‌اند؛ در کشور ما ادیان مختلف، اقوام مختلف، فرهنگ‌های مختلف همزیستی مسالمت‌امیز داشته‌ند، در کشور ما در کنار مسجد کلیسا وجود دارد. در کنار مسجد، کنیسه وجود دارد، در کنار پارلمان ما و در کنار نمایندگان مسلمان، نمایندگان ادیان دیگر و نمایندگان مسیحی و یهودی و زرتشتی حضور دارند. در کشور ایران، یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان همان آزادی را دارند که مسلمانان داری آن آزادی هستند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ایران در سالیان اخیر به جهانیان نشان داد و با صدای رسا به گوششان رساند که ایران کشور صلح و دوستی است؛  ما به صلح آشتی و برادری و همزیستی افتخار می‌کنیم. امروز زمانی نیست که بین ملت‌ها دیوار کشی باشد، یادشان رفته که سالیانی پیش دیوار برلین فرو ریخت. دیوارها را بین  ملت‌ها اگر هم باشد باید برداشته شود.

به گزارش تسنیم روحانی ادامه داد: دنیای امروز دنیایی نیست که بین ملت‌‌ها و مردمان سرزمین‌های مختلف فاصله ایجاد کرد. امروز روز همسایگی است و از لحاظ فرهنگی و علم و تمدنی همسایه یکدیگر شده‌ایم و هستیم. جهان ارتباطات و فناروی ارتباطات فاصله‌های ما را کمتر کرده است. جهانی شدن فاصله ما را کمتر کرده است. کسی امروز نمی‌تواند با جهانی شدن مبارزه کند. امروز روزی است از لحاظ تجارت باید به هم نزدیک تر شویم.

روحانی با بیان اینکه ایران کشوری است که هم برای ثبات منطقه با همه توان و قدرتش و هم برای دفاع از مردم بی‌گناه منطقه از تمام قدرتش استفاده کرده است، گفت: اگر کمک ایران به مردم ارتش عراق  و سوریه نبود، امروز در دمشق و بغداد تروریست‌ها حاکم بودند و به جای گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه، ما امروز شاهد دولت ترویستی در بغداد و در دمشق بودیم. شجاعت مردم عراق و سوریه و حمایت مردم ایران از این ملت‌ها بود که امروز خوشبختانه تروریسم در منطقه ما در حال افول است.

وی اضافه کرد: ایران کشوری است که همواره به امنیت و ثبات منطقه کمک کرده و در هر کجای دنیا هر ملت آزاده در برابر مبارزه با تروریسم اگر از ما کمک بخواهد با همه توان به آن ملت مظلوم در برابر تروریسم کمک خواهیم کرد. تروریسم خطر بزرگ برای جهانیان و منطقه ما و برای همه انسان‌هاست. ما امروز نیاز به نزدیکی بیشتر، تعامل بیشتر و وحدت بیشتر هستیم.

رئیس‌جمهو با مهم توصیف کردن گردشگری در ایران، توریسم و گردشگری را پلی میان ملت‌ها دانست و خطاب به میهمانان مراسم، افزود: شما راهنمایان میان ملت‌ها و فرهنگ‌ها و تمدن‌های جهان هستید. گردشگری آن زمانی به کمال می‌رسد که راهنمایان خوب، خوش‌بیان و خوش اخلاق از جهانگردی به خوبی حمایت کنند.  شما به عنوان خادمان به میراث گذشته، تمدن کهن بشریت و به عنوان واسطه‌ای برای معرفی آثار تاریخ و افکار نسل امروز تلاش می‌کنید. شما واسطه‌ای بین قرن‌ها و هزاران سال پیش با نسل امروز هستید. شما هستید که تاریخ هزاران سال پیش را به تاریخ امروز متصل می‌کنید. شما هستید که اذهان نسل ما را به تمدن کهن پدران و اجداد ما آشنا می‌کنید.

روحانی با بیان اینکه ما با صلاح کشتار جمعی مخالفیم و علیرغم اینکه ما قربانی صلاح کشتار جمعی هستیم و متجاوزان صدامی علیه ما از سلاح شیمیایی استفاده کردند،‌گفت: اما هرگز دنبال سلاح کشتار جمعی نرفته و نخواهیم رفت و آن را مخالف اخلاق و معیارهای دینی و اعتقادی می‌دانیم؛ ما در طول سال‌های گذشته به یک موفقیت بزرگ در زمینه تعامل با جهان دست یافتیم.

وی با یادآوری روند مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت:  مذاکرات ما با قدرت‌های بزرگ و با جهان در زمینه مسائل هسته‌ای به معنای آن بود که مذاکره و گفت‌و‌گو کوتاه‌ترین و بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای رفع اختلافات بین ملت‌هاست. ما پای میز مذاکره با شش قدرت بزرگ به توافقی دست یافتیم که آن توافق نه تنها برای ما 7 کشور، بلکه برای همه جهانیان رهاورد آن آشتی، امنیت، ثبات و تعامل بیشتر با یکدیگر بود و ما در سایه توافق هسته‌ای و برجام راه را برای میزبانی بیشتر از جهان‌گردان آماده‌تر کردیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما با برجام سفره‌مان را برای میهمانان و گردشگران خارجی باز کردیم. خوشبختانه در طول چند سال گذشته توریست‌‌های خارجی با حسن نظر به سمت ایران بیش از گذشته زمینه را برای گردشگری مهیا دیده‌اند.

روحانی به ذکر آماری از میزان حضور گردشگران در 6 ماهه سال کنونی شمسی نسبت به 6 ماهه اول سال گذشته در ایران پرداخت که آمار ذکر شده به این شرح است: «فرانسه 104 درصد»، «جمهوری چک 53.4 درصد»، «هلند 43.3» « سوئیس 38.3 درصد»، «دانمارک 37.5 درصد»، «ایتالیا 33.8 درصد»، «انگلستان 33 درصد»، «لهستان 33 درصد»، «بلژیک 27.9 درصد»، «اتریش 28 درصد»، «اسپانیا 27.9 درصد»، «یونان 24 درصد» و «فنلاند 19.2 درصد»، «آلمان 16.6 درصد» و روسیه «13.6 درصد».

روحانی افزایش این آمار و حضور گردشگران در ایران را از نشانه‌های برجام دانست و گفت: این نشانگر آن است که با برجام دروازه ایران بازتر از گذشته به روی میهمانان خارجی است. همه تلاش ما این است که صنعت گردشگری را در ایران به سمت توسعه حرکت بدهیم. یکی از اهداف نوسازی ناوگان هوایی کشورمان، ریل و همچنین اتوبان‌ها و جاده‌ها برای این است که مسیر جذب جهانگردان را بیشتر و بیشتر کنیم.

رئیس‌جمهور د ربخش پایانی سخنانش محیط زیست را سرمایه اول در جهانگردی دانست و خاطرنشان کرد: اگر محیط زیست کشورها آسیب ببیند یکی از سرمایه‌های بزرگ جهانگردی لطمه دیده است؛ همه باید تلاش کنیم از میراث گذشته‌مان به خوبی حراست کنیم و امیدوارم سفر شما گردشگران به ایران و تهران و حضورتان در ایامی که در ایران خواهید بود زمینه آشنایی بیشتر شما را با کشور و ملت ایران بیشتر فراهم کند. برای شما آروزی سفر و اقامت بسیار خوشی در ایران و تهران را دارم.

پربیننده ترین خبرها