استقبال ایران از طرح منطقه ای سناتورهای پاکستان

استقبال ایران از طرح منطقه ای سناتورهای پاکستان
شنبه 9 بهمن 1395 - 11:09

رئیس کمیسیون امنیت ملی با استقبال از طرح همکاری های منطقه ای برخی از سناتورهای پاکستانی، بر ضرورت تقویت همکاری ها میان ایران، پاکستان، چین روسیه در جهت برقراری و تقویت امنیت منطقه و شکوفایی اقتصادی کشورها تاکید کرد.

العالم- ایران

علاءالدین بروجردی شامگاه جمعه در کنفرانس مطبوعاتی با رسانه های پاکستان، با اشاره به ضرورت همکاری های بیشتر میان ایران، پاکستان، چین و روسیه تاکید کرد: معتقدیم بین کشورهای مهم منطقه به خصوص جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، چین و روسیه همکاری های راهبردی نزدیک تری در جهت برقراری صلح و امنیت پایدار در منطقه و همچنین تحول مثبت و شکوفایی اقتصادی این کشورها باید صورت گیرد.

وی افزود: در جریان سفرم به پاکستان، برخی از دوستان پاکستانی در مجلس سنای این کشور پیشنهاد همکاری ایران، پاکستان و چین را ارائه کردند که مورد استقبال ماست چون ما با هر دو کشور روابط راهبردی بسیاری خوبی داریم.

بروجردی گفت: طبیعی است که با توجه به تحولات مهم منطقه، همکاری های ویژه بین تعدادی از کشورهای مهم در منطقه صورت گیرد. ما در بحران سوریه حدود دو سال است که یک اتاق فکر و عملیات را با همکاری روسیه و سوریه و عراق در دمشق و بغداد به صورت موفق شکل داده ایم.

وی در خصوص روابط دوستانه ایران و پاکستان هم گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان به عنوان دو کشور اسلامی همسایه از عمق تاریخی برخوردار است. دو کشور در دوران سختی ها و جنگ ها یار و یاور یکدیگر بوده اند. ما در این سفر در زمینه برداشتن گام های جدید در جهت گسترش همکاری های خوب میان دو کشور مذاکراتی انجام دادیم.

این نماینده عالی مجلس گفت: اتمام خط لوله گاز به عنوان یک پروژه بسیار مهم زیربنایی مورد عنایت ویژه هر دو کشور است. ما خط لوله را در بخش ایران به 70 کیلومتری مرز پاکستان رسانده ایم و انتظار طبیعی این است که با همکاری هر دو کشور این خط بتواند مورد بهره برداری قرار بگیرد و بدون تردید در تحول اقتصادی پاکستان می تواند یک زیربنای بسیار مناسب باشد.

بروجردی درباره بنادر گوادر و چابهار هم گفت: بین دو بندر بسیار مهم گوادر پاکستان و چابهار ایران توافق خواهرخواندگی را امضا شده و همکاری دو کشور در زمینه بهره گیری هر چه بهتر، هرچه بیشتر و هرچه سریعتر از این دو مسیر بسیار مهم برای وصل کردن این دو کشور به آسیای میانه و چین ، مذاکرات لازم صورت گرفت.

وی همچنین گفت: تشکیل کمیته های مرزی و امنیتی برای بررسی برخی از مشکلاتی که به مرزهای دو کشور توسط قاچاقچیان مواد مخدر و اشرار تحمیل می شود، توافقی دیگری بود که امیدواریم شاهد تشکیل هرچه سریعتر آن در آینده نزدیک باشیم.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس همچنین با اشاره به اینکه در آینده نزدیک کنفرانس بین المللی فلسطین در تهران برگزار خواهد شد، گفت: در این راستا از رئیس مجلس ملی و تعداد دیگری از مقامات پاکستان برای شرکت در این کنفرانس رسما دعوت شد. سیاست مشترک هر دو کشور ایران و پاکستان حمایت قاطع از ملت مظلوم فلسطین است.

بروجردی همچنین اظهار داشت: در سفر جاری من به پاکستان، همچنین تحولات ایجاد شده در بحران سوریه، عراق و یمن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، هر دو کشور هم نظر بودند که این بحران ها راه حل نظامی ندارند و باید تلاش سیاسی لازم برای پایان دادن به این بحران ها صورت گیرد.

تروریست ها در افغانستان راه به جایی نخواهند برد

بروجردی در پاسخ به سوالی در خصوص افغانستان گفت: به عنوان قاعده کلی معتقدیم که در هر کشوری باید مردم آن کشور درباره سرنوشت خودشان تصمیم گیری کنند. ما در حل بحران سوریه از مذاکرات سوری-سوری و در مسکو و آستانه حضور پیدا کردیم. در جهان امروز تحمیل هیچ راه حلی به هیچ ملتی پاسخ نخواهد داد و به همین دلیل تعدادی از بحران های منطقه ده ها سال ادامه دارد بدون اینکه به نتیجه ای برسد.

وی افزود: در افغانستان تروریست ها راه به جایی نخواهند برد. مشکل افغانستان از طریق گفت وگو و تفاهم 'بین الافغانی' قابل حل است.

آمادگی ایران برای میانجیگری میان هند و پاکستان

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس کشورمان در پاسخ به سوالی درباره میانجی گری ایران بین هند و پاکستان هم گفت: با توجه به روابط خوبی که ایران با پاکستان و با هند دارد، آمادگی خود را برای برداشتن هر گامی در جهت کاهش تنش و برقراری آرامش بین دو کشور اعلام می کنیم که البته لازمه این امر، دریافت درخواست رسمی از سوی دو کشور است و پس از آن ما می توانیم گام های اولیه را برداریم.

شرایط برای روابط بهتر با پاکستان فراهم است

وی اظهار داشت: شرایط برای حرکت به سوی بهترین وضعیت رابطه بیش از گذشته آماده است. سفر دکتر روحانی به پاکستان و سفر نواز شریف به ایران نشان دهنده میزان سطح بسیار بالای روابط میان دو کشور است. رقم یک میلیارد دلار که میزان رسمی داد و ستد دو کشور است، طبیعتا قانع کننده نیست و مسئولان عالی رتبه دو کشور تصمیم گرفته اند که این میزان را به پنج برابر برسانند. بسیار حائز اهمیت است که رهبران دو کشور بر بهترین روابط میان طرفین تاکید دارند.

ائتلاف عربستان، ائتلاف علیه مردم یمن  

بروجردی در پاسخ به سوالی درباره ائتلاف خودساخته عربستان گفت: ائتلاف تشکیل شده از سوی عربستان برای کشتن مردم مظلوم کشور اسلامی یمن بود. جمع بندی کار دوساله این ائتلاف کشته شدن هزاران زن و کودک، پیر و جوان یمنی است. امروز این وضعیت بسیار تاسف بار انعکاس فراتر از جهان اسلام دارد. سازمان ملل و بسیاری از کشورها به شدت معترض به این کشتارهای انسانی بی گناه هستند. بنابراین این ائتلاف یک باتلاق است که فکر نمی کنم هیچ فرد هوشمندی آماده داشته باشد وارد آن شود.

طرح بزرگ راهبردی اقتصادی پاکستان و چین

بروجردی در پاسخ به سوالی درخصوص طرح بزرگ راهبردی اقتصادی پاکستان-چین نیز گفت: از ظرفیت ایجاد شده در بحث راهروی اقتصادی پاکستان-چین استقبال می کنیم. همکاری های اقتصادی می تواند در جهت منافع هرسه کشور پاکستان،ایران و چین باشد.

وی گفت: این ظرفیت عظیمی است که با توجه به تحولات اقتصادی و تجاری چین و همینطور مسیر حرکت هر دو کشور جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در جهت فعالیت های اقتصادی، می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها