سفیر کشورمان در مسکو خبرداد:

برنامه‌ریزی برای سفر روحانی به روسیه

برنامه‌ریزی برای سفر روحانی به روسیه
دوشنبه 11 بهمن 1395 - 11:17

سفیر کشورمان در مسکو اعلام کرد که برنامه‌ریزی برای سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به روسیه در حال انجام است.

العالم- ایران

مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو امروز (دوشنبه) در همایش 515 سال روابط تاریخی ایران و روسیه که با حضور شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و دانشگاهی دو کشور در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه در حال برگزاری است، طی سخنانی روابط ایران و روسیه را در سه دوره تاریخی تقسیم کرد و گفت: قطعا از دوره حکومت سامانی در منطقه و آغاز شکل‌گیری روسیه کنونی روابط اقتصادی بین دو کشور وجود داشته است.

وی نامگذاری این همایش به عنوان پانصد و پانزدهمین سال روابط را بسیار به جا خواند و افزود: تقریبا در همین تاریخ اولین سفرا بین دو کشور مبادله شدند.

سفیر ایران با بیان اینکه تاریخ روابط ما شاهد حوادث تلخ و شیرینی بوده، یادآور شد: اما مهم این است که این تاریخ مورد مطالعه قرار گیرد و از آن درس بگیریم و در تاریخ توقف نکنیم.

سنایی به دوره معاصر تاریخ روابط ایران و روسیه اشاره کرد و افزود: به گفته مقامات و تحلیلگران هم از نظر کمی و هم کیفی و در تمام سطوح سیاسی، اقتصادی، امنیتی و.. دوران بی سابقه‌ای است.

وی ادامه داد: برخی از عرصه‌ها مانند همکاری‌های منطقه‌ای شاید برجسته‌تر باشد.

سفیر ایران در مسکو با ذکر این نکته که تصمیمات اتخاذ شده و اعتماد بین مسئولان دو کشور در تاریخ بی‌سابقه است، خاطرنشان کرد: مبادلات تجاری و اقتصادی آهنگ رشد خود را آغاز کرده و در سال 2015، هشتاد درصد رشد داشته که امیدواریم این میزان حفظ شود.

سنایی با بیان اینکه روابط ایران و روسیه از جنبه‌های راهبردی مختلفی برخوردار است، اظهار داشت: در سال‌های اخیر روابط پایدار راهبردی را برای یک کشور تعریف کردن دچار تغییر شده، اما آنچه مهم است اراده مقامات کشورها برای برقراری روابط راهبردی است.

وی افزود: اگر مقامات دو کشور در سطح رئیس جمهور، وزیر خارجه و ... بی وقفه در حال رایزنی هستند و اگر در این فضا اعتماد بین دو کشور وجود دارد و سامانه اس‌-300 به ایران تحویل داده می‌شود، این نقاط مثبت نگاه راهبردی را بین دو کشور تقویت می‌کند.

سفیر ایران در ادامه سخنانش همچنین اعلام کرد که برنامه‌ریزی برای سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به روسیه در حال انجام است.

وی با بیان این که در روابط دو کشور همواره عامل سوم نقش منفی داشته است، اظهار داشت: غرب در سال‌های اخیر و به صورت خاص آمریکا در این زمینه نقش منفی داشته‌اند.

سنایی ادامه داد: زمانی که برجام حاصل شد پوتین ضمن تبریک و استقبال از آن اعلام کرد که باید از برجام استقبال کرد چرا که به کاهش نقش منفی عامل سوم در روابط ایران و روسیه کمک می‌کند.

سفیر ایران عنوان کرد که باید در داخل کشور روسیه شناسی تقویت شود.

وی با بیان اینکه در اوایل قرن بیستم 900 تاجر گیلانی در کرملین و آستاراخان فعالیت داشته‌اند، اظهار داشت: تجار روس هم در ایران فعالیت گسترده‌ای داشتند.

سفیر ایران ابراز امیدواری کرد که مورخان و نخبگان دو کشور در تمام عرصه‌ها بتوانند گفت‌وگوی سازنده‌ای را با یکدیگر شکل دهند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها