مناسابات تهران و مسکو با آمدن ترامپ تغییر نمی کند

مناسابات تهران و مسکو با آمدن ترامپ تغییر نمی کند
دوشنبه 11 بهمن 1395 - 14:56

سفیر ایران در مسکو نقش روسیه در خصوص روابط ایران و آمریکا و وضعیت آینده روابط تهران و مسکو را تشریح کرد.

العالم- ایران

مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در حاشیه همایش 515 سال روابط تاریخی ایران و روسیه و در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که چقدر بحران سوریه می‌تواند ایران و روسیه را به یکدیگر نزدیک کند و آیا بعد از پایان این بحران نیز روابط به همین گرمی خواهد بود؟ گفت: روابط دو کشور در سه سطح بین‌المللی، منطقه‌ای و دو‌جانبه متحول شده است و تردیدی نیست که مسئله سوریه و در حوزه منطقه‌ای برجسته‌ترین حوزه همکاری راهبردی دو کشور بوده است.

وی به دیدگاه‌های مشترک دو کشور در عرصه بین‌المللی، همکاری بسیار نزدیک دو کشور به ویژه در دو سال گذشته در مجامع بین‌المللی، گفت‌وگو‌های حقوق بشری، سلب سلاح که دو سال است راه افتاده است و اعتماد متقابلی که در بخش‌های دو‌جانبه وجود دارد، اشاره کرد و افزود: تعامل سیاسی بین دو کشور در عرصه مناسبات دوجانبه بی سابقه است.

سنایی اضافه کرد: روسای جمهور دو کشور طی سه سال هشت بار دیدار داشتند و گفت‌وگوی تلفنی بین روسای جمهور و وزرای خارجه به امری عادی هفتگی و ماهانه تبدیل شده و بسیاری از موانع اقتصادی و تجاری بر سر راه دو کشور حذف شده و اسناد ضروری امضا شده است که این تحول همه جانبه است و من اعتقاد ندارم که به این راحتی با آمدن آقای ترامپ یا حادثه‌ای دیگر این تحولات دستخوش دگرگونی می‌شود.

سنایی در پاسخ به سؤالی در خصوص نقش روسیه در بهبود روابط ایران و آمریکا نیز گفت: در این زمینه سخن گفتن سخت است چون هنوز نه دنیا تصویر روشنی از ترامپ دارد و نه روسیه.

وی افزود: مقامات روسیه هم اظهارنظر می‌کنند که این طور نیست که فکر کنند روابط روسیه و آمریکا با آمدن ترامپ دچار تحول شتابنده‌ای می‌شود و مسیر سریع بهبود روابط را طی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه روس‌ها منتظر عکس‌العمل‌ها و مواضع ترامپ هستند، اظهار داشت: در خصوص گفت‌وگوی اخیر ترامپ و پوتین هم اعلامیه‌هایی که داده شد، نشان می‌دهد که یک توافق کلی برای همکاری‌های دو کشور در عرصه بین‌المللی و تغییر وضعیت فعلی روابط صورت گرفته، اما مقامات روس تاکید می‌کنند که نمی‌خواهند با یک خوشبینی افراطی به این مسئله نگاه کنند.

سنایی در خصوص نشست آستانه درباره سوریه با بیان اینکه آمریکا حضوری در نشست آستانه نداشت، عنوان کرد: تنها سفیر این کشور در قزاقستان در حد ناظر در نشست حضور داشت.

سفیر ایران درباره اخبار منتشر شده در رسانه‌ها در خصوص سفر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به ایران نیز اظهارنظری نکرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها