عطوان:

میان سران عرب یک مرد پیدا نشد علیه ترامپ موضع بگیرد

میان سران عرب یک مرد پیدا نشد علیه ترامپ موضع بگیرد
دوشنبه 11 بهمن 1395 - 14:59

«عبدالباری عطوان» نویسنده معروف دنیای عرب در واکنش به سکوت سران عرب در برابر فرمان ترامپ درباره منع ورود اتباع 7 کشور به آمریکا، آن را خجالت آور توصیف کرد.

العالم-آسیا
 دستور اجرائی «دونالد ترامپ» در روز جمعه برای ممنوعیت ورود اتباع 7 کشور اسلامی به آمریکا، هر چند موجی از اعتراضات را در دنیای اسلام و حتی در داخل آمریکا را ایجاد کرده است، اما تا کنون موضعی از سوی سران کشورهای عربی به جز کشورهایی که در این امر دخیل هستند؛ دیده نشده است.

«عبدالباری عطوان» نویسنده سرشناس عربی و سردبیر روزنامه الکترونیک رأی الیوم در یادداشتی به این مسأله پرداخته و آن را خجالت آور توصیف کرده است.

عطوان در این باره می‌نویسد: در روزهای گذشته کنترل تلویزیون را در دست گرفته‌ایم و شبکه‌های رسمی و غیر رسمی را دنبال می‌کنیم و به دنبال یک موضع قوی عربی و اسلامی می‌گردیم و جز مواضع ایرانی‌ها و موضع «مقتدی صدر» رهبر جریان الصدر عراق، هیچ نتیجه‌ای عایدمان نشده است.

مدام منتظر بودیم تا سازمان همکاری‌های اسلامی که تجاوز به یمن و صلح را اسرائیل را تأیید کرده است جزء اولین معترضان به فرمان اجرایی ترامپ باشد و برای نشست فوری در جده فراخوان دهد و همچنین منتظر فرماندهان نظامی 41 کشور عضو «ائتلاف اسلامی» [ائتلاف ادعایی عربستان متشکل از 41 کشور] بودیم تا جلسه فوری تشکیل داده و علیه این اهانت آمریکا در حق مسلیمن موضع‌گیری کند؛ اما انتظار ما به جایی نرسید. بله، این قوم دوستدار ترامپ دستورالعمل‌ها را دریافت کرده‌اند تا سکوت کنند و حواسشان جای دیگر باشد.

حتی شیوخ توئیتر یا اغلب آن‌ها از صحنه غائب بودند و ترجیح دادند که نامشان به دور از لیست سیاه آمریکا باشد و ولی‌ِ امرشان خشمگین نشود؛ چرا که آمریکا، سوریه و یمن و عراق نیست و انتقاد از آن ضرورتی ندارد.

شهروندان کشورهای هفتگانه که مشمول فرمان ترامپ شده‌اند، هیچ تهدید تروریستی برای آمریکا ندارند و بالعکس آن‌ها قربانی تروریسم آمریکایی هستند. آن‌چه صبح روز گذشته در شهر «البیضاء» یمن رخ داد و 60 یمنی که اکثرشان از غیر نظامیان بودند؛ کشته شدند یکی از این مثال‌هاست.

از این سکوت عربی تعجب نمی‌کنیم و چه بسا مبالغه نکرده‌ایم اگر بگوییم که برخی رهبران عربی از اقدامات نژادپرستانه ترامپ حمایت هم می‌کنند.

از سوی دیگر احساس درد می‌کنیم وقتی می‌بینیم که نخست‌وزیر جوان کانادا «جاستین ترودو» از مسلمانان دفاع و اعلام می‌کند که پناهجویان را می‌پذیرد و بر اصل تسامح تأکید کرده و می‌گوید که «تنوع نژادی ما را قدرتمند می‌کند» یا «آنگلا مرکل» که اعلام کرده است از حقوق اتباع دو گانه خود در برابر این طرح ترامپ حمایت کامل می‌کند.

درد اینجاست که یک رهبر عربی نیز وجود ندارد که یک خط درباره این مسأله بنویسد و موضعی شجاعانه‌ای همانند «انریکه پنیا نیتو» رئیس‌جمهور مکزیک بگیرد که در اعتراض به ساخت دیوار در مرز آمریکا و مکزیک سفر خود به واشنگتن را برای احترام به خود و کشورش لغو کرده است.

عجز و ناتوانی، احترام نمی‌آورد و موضع نژادپرستانه ترامپ را تغییر نمی‌دهد؛ آن‌چه جلب احترام می‌کند اقدامات قاطع است؛ کارهایی که از مردان بر می‌آید اما این مردان کجایند؟ یک مرد هم یافت نشد که علیه فرمان ترامپ موضع بگیرد.

منبع:فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها