ظریف:

مبادلات ایران و فرانسه درپسابرجام 3برابرشده است

مبادلات ایران و فرانسه درپسابرجام 3برابرشده است
سه شنبه 12 بهمن 1395 - 11:46

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: حضور و مشارکت مردم در عرصه های مختلف ضمن آنکه امنیت ایران را در محیط ناامن جهانی تضمین کرده و تلاش افراطی ها را در همه زمینه ها ناکام گذاشته، پویایی علمی و اقتصادی را در مقابل هرگونه فشار داخلی و خارجی نیز تضمین کرده است.

العالم ـ ایران
محمدجواد ظریف روز سه شنبه در همایش مشترک تجاری ایران و فرانسه در محل اتاق بازرگانی ایران با گرامیداشت یاد و خاطره امام(ره) و شهدا افزود: ایران دارای مزیت های بسیار زیاد اقتصادی است که از مهمترین آنها می توان به منابع غنی معدنی، موقعیت ممتاز جغرافیایی، رشد علمی، جمعیت جوان و قابلیت بالا در مدیریت بحران های اقتصادی اشاره کرد.
وی گفت: این ویژگی ها ایران را تبدیل به شریکی قابل اطمینان برای سایر کشورها می کند.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به فرصت‌های پیش آمده در فضای پسابرجام گفت: مبادلات تجاری تهران و پاریس در سال 2016، 3 برابر شده است.

ظریف که صبح امروز به همراه ژان مارک آیرو وزیر خارجه فرانسه در اتاق بازرگانی ایران حضور یافت، تصریح کرد: خوشحالم که این فرصت برای من پیش آمده که با کارآفرینان ایران و فرانسه گفت‌وگو داشته باشم.

وی با اشاره به دیدگاه مثبت دولت فرانسه برای گسترش روابط با ایران عنوان کرد: به شما اطمینان می‌دهم که دیدگاه مشابهی در جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط همه‌جانبه بین ایران و فرانسه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، علم و تکنولوژی و همینطور حوزه سیاسی همکاری‌های منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم و افراط که خطر مشترک همه ما در منطقه و کل جهان است، وجود دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: اولین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و فرانسه حاصل سفر رئیس‌جمهور ایران به پاریس در بهمن ماه 1394 و توافق دو رئیس‌جمهور در آن سفر است.

اراده ایران و فرانسه برای گسترش روابط

ظریف ادامه داد: حضور همکار خوبم آقای آیرو وزیر امور خارجه فرانسه در این نشست بیش از هر چیز نشان‌دهنده اراده سیاسی دو کشور برای ارتقای روابط دوجانبه به ویژه مناسبات اقتصادی است.

وی با بیان اینکه در طول سال گذشته تحول بسیار مهم و چشم‌گیری را در روابط اقتصادی داشته‌ایم، تصریح کرد: میزان مبادلات تجاری دو کشور در 11 ماه 2016 و بعد از اجرایی شدن برجام به یک میلیارد و 700 میلیون یورو رسید که نسبت به سال قبل از آن سه برابر رشد داشته است.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: البته از نظر ما ظرفیت اقتصادی ایران و فرانسه و به ویژه ظرفیت بخش خصوصی دو کشور بسیار بسیار فراتر از این میزان است و این تنها شروعی است برای روابط ما تا متناسب با ظرفیت‌های موجود پیش برویم.

ظریف با اشاره به فرصت‌های پیش آمده در فضای پسابرجام اظهار داشت: در این فضا فرصت‌های جدیدی برای هر دو کشور فراهم آمده تا روابط اقتصادی مثمرثمر و مفید برای هر دو کشور را در فضایی آرام و مناسب گسترش دهند.

وی افزود: خوشبختانه در سایه امنیت موجود در ایران این امکان برای فعالان اقتصادی فرانسه و ایران به وجود آمده است تا بیش از پیش همکاری‌ها را رونق بخشند.

استفاده از فرصت‌های پسابرجام

وزیر امور خارجه ایران عنوان کرد: وزارت خارجه‌های هر دو کشور هم به لحاظ مسئولیت ذاتی به عنوان مسئول روابط خارجی و هم به عنوان مسئولان کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور وظیفه دارند بسترهای سیاسی و اقتصادی لازم را فراهم کنند.

ظریف با تاکید بر اینکه وظیفه ما تسهیل است، گفت: وظیفه و تلاش اصلی برعهده کارآفرینان، تجار، بازرگانان و صنعت‌گران و مسئولان بنگاه‌های خصوصی است تا براساس سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران متور محرکه پیشرفت اقتصادی داخلی و روابط اقتصادی خارجی باشند و امیدواریم از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنند.

ایران شریکی قابل اتکا و با ثبات

وی ادامه داد: در عرصه پر رقابت اقتصاد جهانی روند همگرایی و همکاری‌های اقتصادی با کشورها با چالش‌های متعددی به ویژه تحولات سیاسی در ایالات متحده و تحولات در اروپا مواجه است، جمهوری اسلامی در این شرایط دشوار به عنوان یک همکار و شریک قابل اتکا و با ثبات آماده همکاری‌های اقتصادی دراز مدت و پایدا و مبتنی بر منافع مشترک با کشورهای اروپایی و به ویژه فرانسه است.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: قطعا در این مسیر کنش‌گران اقتصادی در بخش خصوصی جایگاه ویژه و محوری دارند و دولت جمهوری اسلامی از تلاش این کنش‌گران اقتصادی به صورت کامل حمایت می‌کند.

ظریف ادامه داد: اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا محور اصلی راهبرد توسعه اقتصادی در جمهوری اسلامی برای دهه‌های آتی است، با توجه به این مولفه‌ها شرکای اقتصادی ما می‌توانند روی این اصول باثبات و بلند مدت برنامه‌ریزی کنند.

امنیت مهم‌ترین مزیت بازار‌های ایران

وی با تاکید بر اینکه مزیت‌های فراوان ایران برای همکاری‌های اقتصادی بر کسی پوشیده نیست، اظهار داشت: مهم‌ترین مزیت بازار ایران امنیت بی‌نظیر ناشی از اعتماد به مردم و حضور و مشارکت مردم در صحنه سیاسی، اقتصادی و فناوری ایران است که نه تنها امنیت ایران را در محیطی ناامن تضمین کرده و تلاش‌های فراوان افراطی‌ها در همه محیط پیرامونی ایران برای ناامن کردن این کشور را ناکام کرده است، بلکه پویایی علمی و اقتصادی ایران را در برابر هرگونه فشار احتمالی خارجی تضمین کرده است.

به گزارش فارس، رئیس‌ دستگاه دیپلماسی افرود: علاوه بر این‌ها منابع غنی طبیعی، موقعیت جغرافیایی و امکانات ترانزیتی، جمعیت جوان و تحصیلات بالا، رشد علمی قابل توجه، پیشرفت وسیع در عرصه‌های توسعه ملی و همچنین قابلیت بالا در مدیریت بحران‌های اقتصادی ایران را به عنوان شریکی قابل اعتماد برای همکاری به ویژه در حوزه تولید مشترک برای بازارهای داخلی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مطرح می‌کند.

تولیدات مشترک ایران و فرانسه برای صادرات

ظریف با بیان اینکه با همکاری فرانسه اولین قدم را برای تولید با هدف صادرات به بازارهای خارج از ایران برداشته‌ایم، گفت: در آینده نزدیک اولین تولیدات مشترک ایران و فرانسه با هدف مصرف داخلی و صادرات به بازارهای خارجی مورد توافق دو طرف از خط تولید خارج می‌شود.

پربیننده ترین خبرها