حمله ترامپ به اقتصاد آسیا

حمله ترامپ به اقتصاد آسیا
سه شنبه 12 بهمن 1395 - 16:59

رییس جمهور آمریکا روابط تجاری واشنگتن با ژاپن را دوطرفه نمی داند و در اظهارات صریح به نخست وزیر ژاپن، صنایع ژاپنی فعال در آمریکا را تهدید کرد.

العالم ـ آمریکا

دونالد ترامپ رئیس جمهوری تاجرپیشه آمریکا، روابط تجاری این کشور با ژاپن را دوطرفه نمی داند و در اظهارات صریح و هشدارگونه از 'شینزو آبه نخست وزیر' خواسته است تا صنایع ژاپنی به ویژه خودروسازان فعال در آمریکا با اشتغال برای آمریکایی ها سهم حضور خود در آمریکا و اقتصاد این کشور را بپردازند. اقدامی که پس ازلغو تی پی پی یا پیمان تجارت ترانس پاسفیک، دومین حمله ترامپ به اقتصاد آسیا محسوب می شود.
اطلاعات منابع خبری ژاپنی و آمریکایی حاکی است موضوع فعالیت خودروسازان ژاپنی در آمریکا برای ترامپ و دولت وی بسیار حایز اهمیت است به گونه ای که این مطلب در گفت وگوی تلفنی روز شنبه هفته جاری ترامپ با همتای آسیای اش، نیز مطرح شد.
ترامپ در این تماس تلفنی به طور دیپلماتیک هشدار داد که خودروسازان ژاپنی فعال در آمریکا باید با ایده وی در مورد اشتغال همکاری کنند.
وی رسما از آبه خواست تا این شرکت ها با ایجاد شغل برای آمریکایی ها سهم خود در توسعه این کشور را بپردازند.
این درحالی است که آبه در پاسخ به ترامپ متذکر شد که صنایع ژاپنی فعال در آمریکا تاکنون عامل ایجاد 1.5 میلیون شغل برای آمریکایی ها بوده اند.
وی تصریح کرد که تجار ژاپنی در آمریکا، نه تنها عامل ایجاد کسب و کار برای آمریکایی ها بلکه سبب سرمایه گذاری در این کشور بوده اند.
'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن که کشورش به عنوان متحد استراتژیک آمریکا در آسیا محسوب می شود، قرار است روز دهم فوریه سال جاری نخستین سفر خود به این کشور در دوره ترامپ را انجام دهد. گفت وگو در مورد صنایع خودروسازی ژاپن در آمریکا یکی از محورهای اصلی گفت وگوی دوطرف برای توسعه روابط اقتصادی- تجاری دو جانبه اعلام شده است.
خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع ناشناس نیز پیشتر اعلام کرد که آبه قبل از دیدارش با ترامپ با 'آکیو تویودا' رئیس شرکت خودرو سازی تویوتا دیدار و گفت و گو خواهد داشت .
در روزهای قبل، ترامپ در اولین فرمان دولتی اش، عضویت آمریکا در پیمان تی پی پی یا قرارداد تجاری دو سوی اقیانوس آرام را که توسط باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا ، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و رهبران 10 کشور دیگر حاشیه اقیانوس آرام امضا شده بود، لغو کرد.
این کناره گیری با واکنش منفی بسیاری از رهبران این کشورها و ازجمله ژاپنی ها روبه شد. آنها اعلام کردند که به دنبال اجرای این پیمان بدون حضور آمریکا هستند.
تمارنمای خبری آسیا ویژن نیز به نقل از یک دیپلمات که نام و ملیتش را فاش نکرد، به طور تلویحی از ارائه نوعی تضمین ژاپنی ها به آمریکایی ها خبر داد و نوشت: ژاپنی ها نیاز به ارائه طرحی دارند که نشان دهند صنایع آنها به ویژه خودروسازی، حتما برای آمریکایی ها شغل ایجاد می کنند.
این دیپلمات تاکید کرد که ترامپ فقط به 'عدد و رقم توجه دارد' و از نظر او 'همه چیز باید به ایجاد شغل' منتهی شود .
تحلیگران آسیایی می گویند اگرچه آبه در این سفر سعی دارد بحث قرارداد تجارت آزاد با آمریکا را پیگیری کند اما با توجه به اینکه اکنون توکیو توسط واشنگتن مورد انتقاد و فشارقرار دارد، احتمالا طرف آسیایی نتواند کاملا به اهداف خود برسد.
در روزهای اخیر برخی شبکه های خبری در آسیا از احتمال اعلام قریب الوقوع تعرفه های جدید و سنگین آمریکا برواردات خودرو به این کشور خبر دادند . آنها همچنین با توجه به عملکرد رئیس جمهوری جدید آمریکا احتمال بستن بازار خودروی ژاپنی در آمریکا را درصورت عدم همراهی صنایع ژاپنی ، بعید نمی دانند. موضوعی که البته از سوی ژاپنی ها رد شده است.
در طول سه دهه اخیر خودروسازان ژاپنی همواره خودروهای نسبتا بزرگ مانند انواع مینی ون ها و کامیون ها را برای مشتریان آمریکایی خود تولید کرده اند،این درحالی است که خودروهای آمریکایی در این مدت نتوانستند، به همان میزان در بازارهای ژاپن -که اکثر رانندگان آنها تولید داخلی خود را ترجیح می دهند- راه پیدا کنند.
براساس یک برآورد در بازار خودروی ژاپن، فقط 7 درصد از خودروهای سواری به خودروهای خارجی اختصاص دارد. این درحالی است که تمام مدل های مختلف خوردوهای آمریکایی کمتر سه دهم درصد، بازارژاپن را در سال گذشته به خود جذب کردند.
شرکت خودرو سازی 'تویوتا' یکی از صنایع مهم خودروسازی ژاپن است که هدف حملات آتشین ترامپ قرار گرفته است.
به گزارش نشریه فورچون، در ابتدای ماه جاری یکی از مسئولان این شرکت برتر خودروسازی ژاپنی اعلام کرد که در 5 سال آینده 10 میلیارد دلار در آمریکا سرمایه گذاری می کند که این رقم برابر با 5 سال گذشته است.
براساس گزارش تویوتا، این شرکت خودروسازی ژاپنی تا دسامبر 2015 برای قریب به 40 هزار نفر کارگر آمریکایی به طور مستقیم و برای بیش از 200 هزار نفر به عنوان توزیع کننده و دلال به طور غیر مستقیم شغل ایجاد کرده است.
طبق این گزارش صنایع ژاپنی عامل اشتغال و جذب نیروی بیش از 835 هزار آمریکایی بوده اند.
البته از نظر آمریکایی ها ، توکیو عامل بیش از 60 درصد کسری تجاری آمریکایی ها طی دو دهه 1980-1990 شناخته می شوند که این رقم اکنون به 10 درصد کاهش یافته است و به همین دلیل هدف آتش انتقاد آنها قرار گرفته اند.
چهار شرکت خودروسازی هوندا، تویوتا، مزدا و نیسان در دهه های گذشته بازارهای آمریکا را هدف تولیدات خود قرار داده اند.
به گزارش ایرنا، برخی اقتصاددانان آمریکایی پیشتر گفته بودند در صورتی که صنایع خودروسازی آمریکا ظرفیت های تولید خود را به شمال آمریکا منتقل کنند ، سبب اشتغال زایی بیشتر در صنایع مختلف آمریکا می شوند.
در واقع، پس از اعمال فشار دولت جدید امریکا، شرکت تویوتا در روز 25 ژانویه و چند روز قبل از سفر نخست وزیر ژاپن ، به آمریکا اعلام کرد که این شرکت تا پاییز 2019 با استخدام 400 کارگر جدید، خط تولید خود در ایالت ایندیانای آمریکا را به 40 هزار دستگاه در سال افزایش خواهد داد.
این شرکت همچنین از دیگر طرح های توسعه خود در دیگر ایالت های آمریکا خبر داده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها