مکالمات سیسی و وزیر خارجه‌اش پشت‌پرده روابط مصر و عربستان را افشا کرد

مکالمات سیسی و وزیر خارجه‌اش پشت‌پرده روابط مصر و عربستان را افشا کرد
چهارشنبه 13 بهمن 1395 - 21:28

یک شبکه ماهواره‌ای، چند فایل صوتی مکالمه تلفنی رییس‌جمهور مصر با سامح شکری وزیر خارجه این کشور درباره ایران و اختلافات قاهره با ریاض را منتشر کرد.

العالم- مصر
شبکه ماهواره‌ای "مکملین" وابسته به مخالفان، (شبکه‌ای که در خارج از مصر پخش می‌شود)، شامگاه سه شنبه 31 ژانویه 2017 این فایل‌های صوتی را منتشر کرد و آنها را به سامح شکری وزیر خارجه مصر و عبدالفتاح سیسی رییس جمهور این کشور نسبت داد؛ به نظر می رسد این فایل های صوتی در مکان های مختلف از جمله قاهره و اتریش ضبط شده‌باشد.
نشریه آمریکای هافینگتن پست نوشت: این فایل ها که، شبکه مکملین منبع یا نحوه ضبط آن را فاش نکرده مربوط به تماس های میان سیسی و شکری درباره تنش در روابط مصر و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس است.
نگاه مصر به برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در چارچوب تعامل با تنش در روابط بین مصر و قطر به علت انفجار کلیسای جامع مصر از جمله موضوعت فاش شده در این تماس های تلفنی است.
خاطرنشان می شود که مصر رهبران اخوان المسلمین در قطر را مسئول انفجار کلسیای جامع دانست اما در نشست شورای همکاری خلیج فارس، از گنجاندن نام قطر در مشکلات داخلی مصر و متهم کردن قطر به دست داشتن در این انفجار انتقاد شد.
این تماس های تلفنی همچنین شامل گفت وگویی  شکری و سیسی درباره مشارکت در نشست لوزان با محور بحران سوریه و نقش کویت در بهبود روابط مصر و کشورهای حوزه خلیج فارس است.
فایل صوتی نخست:

فایل صوتی اول بیانگر آن است که سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر به عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر از شرط ایران در مقابل آمریکا برای حضور مصر در کنفرانس 16 اکتبر گذشته لوزان درباره سوریه خبر می‌دهد.
شکری در این مکالمه می گوید که واشنگتن و مسکو به مشارکت مصر در این نشست توجهی نداشتند اما پافشاری ایران باعث شد که جان کری از مصر برای مشارکت در این نشست دعوت به عمل آورد.
شکری در این تماس تلفنی گفت که ممکن است این شرط موضع یا اختلاف کنونی با عربستان را پیچیده‌تر کند لذا از سیسی خواست تا به عنوان راه‌حل قضیه از حضور در این نشست عذرخواهی کند قبل از این که از امکان حضور مصر صحبت شود تا قاهره طرفی در حل بحران باشد.
طبق ادعای این شبکه ماهواره‌ای پس از آن سیسی از سامح شکری خواست تا در این نشست حضور یابد. شکری به امکان دعوت از مصر برای حضور در این نشست از سوی وزارت خارجه آمریکا صحبت کرد تا دعوت به این نشست به دور از درخواست ایران عنوان شود.

مسکو در ۱۲ اکتبر گذشته از برگزاری مذاکراتی در شهر لوزان در خصوص سوریه در اواسط همان ماه با مشارکت آمریکا و چند کشور در منطقه از جمله عربستان و ایران خبر داد اما نامی از مصر نبرد. اما وزارت خارجه مصر در اواسط همان ماه اعلام کرد که سامح شکری ریاست هیئت مصر در نشست‌ها را برعهده خواهد شد و این مساله پس از تماس تلفنی جان کری، همتای آمریکایی‌اش با وی و دعوت برای شرکت در این نشست‌ها صورت می‌گیرد.

دومین فایل صوتی :
بنا به ادعای شبکه مکملین، در دومین تماس تلفنی در ۱۶ دسامبر گذشته، شکری با سیسی درباره این مساله صحبت می‌کند که بیانیه‌ای برای پاسخ به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در خصوص موضع آنها در حمایت از قطر تدوین ‌کند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که قاهره، قطر را به پناه دادن افراد متهم در انفجار کلیسایی در قاهره متهم کرد.
شکری می‌گوید که با وزرای خارجه کویت و بحرین تماس برقرار کرده‌است و کویت برای کاستن از تندی لحن بیانیه مصر وارد عمل شده‌است اما فشارهای از جانب قطر و عربستان در این خصوص به قاهره وارد شده و عربستانی ها از این بیانیه برای ادامه تنش با ما استفاده کردند.

سومین فایل صوتی :
شبکه مکملین ادعا کرد که فایل سوم تماس سیسی و شکری 14/10/2016 در اتریش ضبط شده است و در این تماس تلفنی، شکری جزئیات طرح کویت برای پایان دادن به اختلافات مصر و سعودی و مصر و ترکیه و نیز  تلاش برای لغو توقف انتقال نفت عربستان به قاهره را مطرح می‌کند.
شکری گفت"شیخ صباح وزیر خارجه کویت با او تماس گرفته و به او گفته که از جانب امیر کویت مکلف به دیدار با وزرای خارجه سعودی و امارات برای برطرف کردن تنش در روابط بین مصر و سعودی شده است." وی افزود: عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در واکنش به این طرح خواستار اعطای فرصت برای بازگشت نزد ملک سلمان پادشاه عربستان به کشور شده بود.

طبق این فایل فاش شده، سیسی ترجیح داد تا خودش با امیر کویت برای قدردانی از وی به دلیل نقش او در میانجی‌گری تماس نگیرد و با پیشنهاد شکری مبنی بر این که وزیر امور خارجه به نمایندگی از رئیس‌جمهور قدردانی مصر را انتقال دهد، موافقت کرد.
به دنبال بروز اختلاف بین قاهره و ریاض، شرکت نفتی آرامکو عربستان در اکتبر گذشته صادرات فرآورده‌های نفتی به قاهره را متوقف کرد.
چهارمین فایل:
در چهارمین فایل فاش شده، شکری با سیسی در خصوص دیدار هیلاری کلینتون با سیسی در خلال سفر رییس جمهور مصر به نیویورک صحبت می کند.
وی می ‌افزاید که کلینتون پس از دیدار با وی ابراز خرسندی کرده و این دیدار را مثبت ارزیابی کرده است و این را از یادداشت یکی از معاونان کلینتون فهمیده است.
213

پربیننده ترین خبرها