بلومبرگ: آنچه باید در تنش‌زایی ترامپ با ایران مورد توجه قرار گیرد

بلومبرگ: آنچه باید در تنش‌زایی ترامپ با ایران مورد توجه قرار گیرد
دوشنبه 18 بهمن 1395 - 15:15

تنشی که با روی کار آمدن ترامپ در روابط ایران با آمریکا پس از یک دوره آرامش ایجاد شده، از چندین جنبه دارای اهمیت است.

العالم - آسیا

«بلومبرگ» در مطلبی نوشت: ممنوعیت ورود ایرانی ها به آمریکا، قضیه آزمایش موشکی ایران، تحریمهای جدید و لفاظی های خصمانه، آن هم در خلال یک هفته، روابط بین آمریکا و ایران را به گذشتهی نه چندان دور بازگرداند. گذشته ای که آکنده از تهدیدات دیپلماتیک و نظامی بود.
برجام که بیشتر تحریمها علیه ایران را از بین بُرد و درِ بازار 80 میلیونی این کشور را به روی سرمایه گذاران باز کرد، هرچند نابود نشده است اما در وضع دشواری به سر می برد. در ادامه به چهار مساله اساسی که باید در تنش زایی ترامپ با ایران در نظر گرفته شود میپردازیم.
صادرات نفت
تحریمهای جدید ایران که هفته پیش از سوی دولت ترامپ وضع شد، تولید و صادرات نفت ایران را هدف قرار نداده است و بهای نفت خام در روز اعمال آنها بدون تغییر باقی ماند. اقدامات بیشتر، می تواند برنامه افزایش تولید نفت ایران را به تاخیر اندازد اما برای تاثیر فوری بر تولید نفت ایران، به تحریم های شدید و مستقیمِ صنعت نفت این کشور نیاز است.
قرارداد صنعت هوایی
مقامات دولت آمریکا اظهار کردند تحریمهای جدید، قرارداد 16.6 میلیارد دلاری خرید هواپیما از شرکت بوئینگ را تحت تاثیر قرار نمی دهد.
در آذرماه سال 1395 قرارداد نهایی خرید ۸۰ هواپیما به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بین سازمان هواپیمایی ایران و شرکت بوئینگ به امضاء رسید.
روز جمعه گذشته مسؤولان بوئینگ اعلام کردند قرارداد فروش همچنان پابرجا است اگرچه آنها "شرایط را ارزیابی کرده" و اگر وزارت خزانه داری آمریکا خط مشی خود را تغییر دهد، "مطابق آن عمل می کنند".
اقتصاد ایران
بنا بر اعلام موسسه «کاپیتال اکونومیکس»، ایران اعلام کرده است، به 30 تا 50 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در سال نیاز دارد تا بتواند اقتصادش را بازسازی کند. این امر پیش از آغاز روابط جدید با واشینگتن انتظاری نومیدانه بود زیرا تحریمهای غیر هسته ای مرتبط با تروریسم، بازیگران خارجی مخصوصا بانکها را از ورود به بازار ایران منع کرده بود.
چه کسی رئیس جمهور آینده خواهد بود؟
مهمترین دستآورد حسن روحانی درست چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری ایران، با خطر تبدیل شدن به بدهی مواجه است.
به نوشته بلومبرگ، این روحانی بود که در سال 2013 ایران را از انزوا خارج کرد و در پی آن، توانست توافق هسته‌ای را امضا کند. درحالی که این توافق هنوز به واقع، آنطور که باید، اجرا نشده است؛ دست‌کم او می تواند به وعده انجام شده اش اشاره کند و منتقدان سیاست "دست دراز کردن به سوی غرب" خود را، پس بزند.
در این راستا، داوود هرمیداس باوند، استاد حقوق بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی گفت: "در صورت چالش و درگیری با دشمن دیرین، موضع محافظه‌کاران که از ابتدا گفته بودند آمریکا قابل اعتماد نیست، قوت می گیرد".
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها