درخواست مصر برای حضور اسد در اجلاس سران عرب

درخواست مصر برای حضور اسد در اجلاس سران عرب
سه شنبه 19 بهمن 1395 - 16:25

وزیر خارجه مصر امشب برای ابلاغ پیام مهم رئیس‌جمهور این کشور به شاه اردن به «امان» سفر می‌کند.

العالم - مصر

«سامح شکری» امشب در حالی عازم «امان» پایتخت اردن می‌شود که حامل پیامی مهم از جانب «عبدالفتاح السیسی» برای «عبدالله دوم» شاه اردن است.

منابع مصری هنوز محتوای پیام السیسی به عبدالله دوم را افشا نکرده‌اند اما پایگاه رأی‌الیوم به نقل از برخی منابع آگاه نوشت که پیام السیسی احتمالا به طرح ابتکاری روسیه برای بازگشت سوریه به عضویت در شورای اتحادیه عرب مربوط است.

به گفته این منابع، السیسی تا کنون بارها بر اهتمام قاهره به دعوت از نظام سوریه به ریاست بشار اسد برای مشارکت در اجلاس سران اتحادیه عرب که قرار است در امان برگزار شود، تأکید کرده است.

شکری قرار است در سفر به امان علاوه بر دیدار با عبدالله دوم با «هانی الملقی» نخست‌وزیر و «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن نیز دیدار و درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه گفت‌وگو نماید.

«أحمد أبوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب اخیرا با اشاره به اینکه بازگشت سوریه به اتحادیه عرب منوط به حل‌وفصل سیاسی این کشور است، گفت که رفع تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه به مسئله دستیابی به چارچوب حکومت آینده در دمشق بستگی دارد.

وی در مصاحبه با شبکه روسیا‌الیوم، اظهار داشت: زمانیکه توافق بر سر حل‌وفصل سیاسی و اجرای این توافق حاصل شود، تصور می‌کنم بسیاری از کشورهایی که تصمیم به تعلیق عضویت سوریه گرفتند، هرگز مانعی برای اقدام مجدد جهت دعوت از حکومت جدید سوریه که در نتیجه توافقات سیاسی سوریه روی کار می‌آید، نخواهند داشت.

پربیننده ترین خبرها