برنامه تبدیل گاز ایران به ال.ان.جی درعمان

برنامه تبدیل گاز ایران به ال.ان.جی درعمان
سه شنبه 19 بهمن 1395 - 23:20

سرپرست مدیریت صادرات گاز شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد در چارچوب تکمیل طرح صادرات گاز ایران به عمان در سال ٢٠٢٠ میلادی، تبدیل روزانه تا ٣٥٠ میلیون مترمکعب از گاز صادراتی ایران در عمان به ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع شده) هدفگذاری شده است.

العالم ـ ایران

علی امیرانی امروز (سه شنبه) پس از دیدار وزیران نفت ایران و عمان درباره ساخت خط لوله صادرات گاز در جمع خبرنگاران افزود: در نشست امروز، پیشنهادها و طرح های نمایندگان شرکت های توتال (فرانسه)، شل (هلند-انگلیس)، کوگس (کره جنوبی)، یونیپر (آلمان) و میتسویی (ژاپن) ارایه شد.
سرپرست مدیریت صادرات گاز شرکت ملی نفت ایران درباره مذاکره مسقط با ابوظبی برای عبور این خط لوله از خاک امارات گفت: این موضوع بر عهده عمان بود و ایران مذاکره ای در این باره نداشت.
امیرانی تاکید کرد عبور این خط لوله از آبهای عمیق بدون دخیل کردن کشور ثالت مانند امارات، مسیر آن را کوتاه تر می کند و از مزیت های طرح است.
وی بر تمرکز ایران و عمان برای ساخت زودتر این خط لوله تاکید کرد و گفت: 2 کشور بدون توجه به اینکه پیشنهاد شرکت‎های خارجی پذیرش شود یا نه، در حال پیگیری این طرح هستند؛ البته اگر به این جمع بندی برسیم که می توان بدون افزایش زمان و هزینه از کمک شرکت ‎های خارجی بهره بگیریم، از این ظرفیت استفاده می کنیم.
به گزارش ایرنا، «علی اصغر هندی» مشاور وزیر نفت و مسئول پیگیری مطالبات وزارت نفت و «سیف حمد السلمانی» مدیرکل اکتشاف و تولید نفت و گاز وزارت نفت عمان، امروز (سه شنبه) سند «چارچوب کلی توافق احداث خط لوله صادرات گاز» را با توجه به انقضای زمان توافق پیشین، تمدید کردند.
نشست هیات های ایرانی و عمانی برای تمدید این توافق و بررسی آخرین وضعیت آماده سازی مقدمات ساخت این خط لوله صبح امروز در حضور وزیران نفت 2 کشور در مرکز همایش های وزارت نفت برگزار شد.
در مذاکرات صبح امروز، نمایندگان شرکت های توتال (فرانسه)، شل (هلند-انگلیس)، کوگس (کره جنوبی)، یونیپر (آلمان) و میتسویی (ژاپن) حضور داشتند و پیشنهادهای خود را برای مشارکت احتمالی در این طرح ارایه کردند.
وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پس از پایان این مذاکرات گفت: تا پایان فوریه (اوایل اسفند) درباره چگونگی اجرای ساخت خط لوله صادرات گاز به عمان به جمع بندی می رسیم.
به گزارش ایرنا، تهران و مسقط در سال 1392 یادداشت تفاهمی برای صادرات گاز طبیعی امضا کردند که با اجرای آن گاز ایران از طریق یک خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود.
قرار است بخشی از این گاز در عمان مصرف شود و بخشی نیز در تاسیسات ال.ان.جی این کشور به گاز طبیعی مایع تبدیل و به بازارهای هدف صادر شود.
با توجه به مخالفت امارات با عبور خط لوله از آب های کم عمق این کشور، این خط لوله از آبهای عمیق دریای عمان عبور می کند که همین امر سبب افزایش هزینه و زمان اجرای طرح می شود.
فناوری ساخت و نصب خط لوله در بستر کم عمق دریا در اختیار شرکت های ایرانی قرار دارد اما شرکت های ایرانی تاکنون تجربه نصب خط لوله در آبهای عمیق (با ژرفای بیش از یک هزار متر) را نداشته اند و بنابراین قرار است از تجربه شرکت های بین المللی استفاده شود.
چندی پیش نیز نشست مشترک نمایندگان ایران و مدیران بلندپایه وزارت نفت عمان با نمایندگان شرکت‎های توتال، شل و کوگس برای حضور در این طرح برگزار شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها