1000 کشته در عملیات ارتش میانمار علیه مسلمانان

1000 کشته در عملیات ارتش میانمار علیه مسلمانان
چهارشنبه 20 بهمن 1395 - 22:10

دو مقام بلندپایۀ سازمان ملل می‌گویند در عملیات نظامیان میانمار در شمال این کشور بیش از هزار نفر از مسلمانان روهینگیایی کشته شده‌اند.

العالم - آُسیا

این دو مسئول سازمان ملل که به امور مربوط به مسلمانان در حال فرار از این خشونت‌ها رسیدگی می‌کنند، چهارشنبه به طور ضمنی اعلام کردند آمار تلفات این عملیات بسیار بیشتر از رقمی است که قبلاً گزارش شده بود.

یکی از این دو نفر با استناد به اطلاعاتی که ظرف چهار ماه گذشته از پناهجویانِ مسلمان ساکن در اردوگاه‌های بنگلادش جمع‌آوری شده بود، گفت: «صحبت‌ها تا این لحظه دربارۀ مرگ صدها نفر بوده است. این برآورد احتمالاً کمتر از رقم واقعی است.»

وی خاطر نشان کرد در این عملیات شاید «هزاران» روهینگیایی کشته شده باشند.

این مقام سازمان ملل افزود اطلاعات جمع‌آوری شده از این پناهجویان حاکیست که شمار قربانیان از مرز هزار نفر عبور کرده است.

با وجود این، یک سخنگوی دولت میانمار مدعی شد از زمان شروع عملیات در سال 2016 در ایالت راخین کمتر از 100 نفر کشته شده‌اند.

این مقام دولتی در پاسخ به سؤالی دربارۀ گزارش این دو مقام سازمان ملل گفت شمار تلفات در گزارش آنها «بسیار بیشتر از آمار ما است.»

دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر روز جمعه با انتشار گزارشی اعلام کرد نیروهای دولتی میانمار در عملیات خود «به کشتار نوزادان، کودکان، زنان و افراد کهنسال... و تجاوزها و خشونت‌های جنسی سازمان‌یافته و گسترده» پرداخته‌اند. دولت میانمار که پیش از این تمامی این اتهام‌ها را رد کرده بود، هفتۀ گذشته وعده داد در این باره تحقیقاتی را انجام دهد.

عملیات سرکوبگرانۀ ارتش میانمار در شمال این کشور بعد از حملۀ نهم اکتبر سال گذشتۀ میلادی به مرزبانان میانماری شروع شد؛ دولت میانمار این حمله را - که در آن 9 نیروی دولتی کشته شدند - به روهینگیاها نسبت داده است.

منبع: پرس تی وی فارسی

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها