خودروهای برقی آینده با باتری‌های کوچک اما قوی

خودروهای برقی آینده با باتری‌های کوچک اما قوی
جمعه 22 بهمن 1395 - 12:17

کاهش شدید قیمت باتری خودرو در تغییر سیاست انرژی در جهان بسیار موثر است. بر پایه گزارش اخیر موسسه تحقیقاتی گرانتهام رواج باتری‌های ارزان سبب می‌شود که تا سال ۲۰۵۰ دو- سوم خودروهای تولیدشده در جهان با موتور برقی کار کنند.

العالم - گوناگون

گزارش اخیر موسسه تحقیقاتی گرانتهام در زمینه تغییر آب و هوایی و محیط زیست وابسته به دانشکده اقتصاد لندن برای آتمسفر آینده‌ی جهان خبرهای خوشی دارد. بر پایه این گزارش گرم شدن کره زمین می‌تواند سریع‌تر از حد انتظار کاهش یابد اما همه چیز منفی نیست.

پژوهشگران در زمینه‌های مختلف تحقیق می‌کنند که کاهش قیمت باتری خودروها و توسعه انرژی خورشیدی تا چه حد می‌تواند بر تغییرات آب‌و‌هوایی موثر باشد. آنها خواستار تغییر‌هایی موثر در مصرف انرژی در سطح جهان هستند.

محققان موسسه تحقیقاتی گرانتهام در پی شیوه‌هایی هستند که تولید کربن دی‌اکسید (CO2 ) را به ویژه در ارتباط با ترابری در سطح کشورها به شدت کاهش دهد. و در این رابطه البته تعهد کشورها در عهدنامه‌های جهانی نیز برای تولید کمتر کربن دی‌اکسید کمک بزرگی است.

گسترش انرژی خورشیدی و رواج خودروهای برقی

برمبنای گزارش اخیر موسسه تحقیقاتی گرانتهام هزینه انرژی خورشیدی در ۷ سال گذشته ۸۵ درصد کاهش یافته است و روند کاهش قیمت همچنان ادامه دارد. تا سال ۲۰۴۰ انرژی خورشیدی می‌تواند تا ۲۳درصد مصرف برق جهان را تامین کند. این مصرف تا سال ۲۰۵۰ به ۲۹ درصد می‌رسد.

محققان باور دارند که در صنعت خودروسازی گرایش به سوی ساخت خودروهای برقی به سرعت افزایش می‌یابد. این امر بیشتر به خاطر پایین آمدن سریع قیمت باتری‌های خودرو است، زیرا تاکنون موضوع باتری خودرو مهم‌ترین فاکتور در قیمت آن بوده است.

در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ میلادی باتری‌های خودرو تا ۷۳ درصد ارزان شدند. شرکت خودروسازی تسلا این امر را محتمل می‌داند که قیمت باتری خودرو تا سال ۲۰۲۰ تا بیش از ۶۰درصد دیگر ارزان شود.

 بدین سان خودروهای برقی نسبت به خودروهای درون‌سوز بنزینی و دیزلی از جذابیت بیشتری برخوردار شده‌اند و به تدریج از نظر قیمت جای خود را در بازار خودروی جهان باز می‌کنند و خودروهای احتراقی را از بازار بیرون می‌رانند.

موسسه تحقیقاتی گرانتهام در زمینه تغییر آب و هوا و محیط زیست بر این نظر است که تا سال ۲۰۳۵ تولید یک سوم خودروهای جهان برقی خواهد شد. بر این مبنا تا سال ۲۰۴۰ نیمی از خودروها و در سال ۲۰۵۰ دو-سوم خودروهای تولیدشده در جهان موتور برقی خواهند داشت.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها