چرا ارتش ترکیه در شمال سوریه ناموفق است؟

چرا ارتش ترکیه در شمال سوریه ناموفق است؟
شنبه 23 بهمن 1395 - 20:51

شبکه المیادین گزارش داد،اقدام ارتش سوریه در بستن راه فرار افراد مسلح گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش از شهر الباب، باعث شد این افراد مسلح سرسختانه با نیروهای ارتش ترکیه مقابله کنند.

العالم - سوریه

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، ارتش ترکیه و نیروهای سپر فرات وابسته به آن، تاکنون با وجود سه ماه عملیات خود از ورود به شهر الباب ناکام مانده اند.

دیمه ناصیف خبرنگار شبکه المیادین در دمشق درباره دلایل ناکامی ارتش ترکیه در شمال سوریه گفت: فرمانده نیروهای ویژه ترکیه که رجب طیب اردوغان را از دست کودتاچیان در ماه ژوئن گذشته نجات داد اکنون از ماموریتی به ماموریت دیگر اعزام می شود. او از سنگرها در اطراف شهر الباب بازدید کرد تا عملیات سپر فرات را نجات دهد. پس از استعفای بیش از پنجاه افسر و سرباز ارتش ترکیه که در نبردها در اطراف شهر الباب مشارکت داشتند، او مجبور شد به میان سربازانش در صحنه میدانی بیاید. با وجود رسیدن نیروهای ترکیه ای به اطراف شهر الباب، این عملیات در واقع با مشکل روبرو شده است. هزینه رسیدن به کوه الشیخ عقیل سنگین بود و بیش از چهل نظامی ترکیه ای کشته شدند. پس از آشکار شدن ضعف نیروهای سپر فرات و ناتوانی آنها برای پیشروی در مناطق در کنترل داعش، نیروهای ترکیه ای مجبور شدند خود وارد عمل شوند.

محمود الصالح روزنامه نگار سوری به المیادین گفت: نبرد الباب با صرف تسلط بر کوه الشیخ عقیل که مشرف بر همه مناطق شرقی استان حلب تا مرزهای ترکیه و رودخانه فرات در منبج و محله شیخ نجار حلب است، پایان خواهد یافت.

در ادامه این گزارش آمده است: سربازان ترکیه ای به افراد مسلح سپر فرات اعتماد ندارند. این جنگجویان که سازمان اطلاعات ترکیه آموزش داده است، سلاح های خود را به داعش فروختند یا از صحنه نبردها فرار کردند و این مسئله باعث افزایش شمار تلفات نظامیان ترکیه ای شد. خطوط پشتیبانی داعش در شهر الباب شاهد چهار حمله پی در پی بود، اما تسلط ارتش ترکیه بر خطوط پشتیبانی داعش فقط چند ساعت طول کشید و این گروه با اعزام عاملان انتحاری خود، کنترل این منطقه را پس گرفت. ترکیه ای ها که دهها عامل انتحاری را از ترکستان و چچن در اردوگاه های خود برای مقابله با ارتش سوریه آماده کرده بودند، راهی برای مقابله با عاملان انتحاری داعش در نبرد الباب پیدا نمی کنند. دهها عامل انتحاری داعش با عملیات نظامی ترکیه در سه ماه گذشته مقابله کردند.

خبرنگار این شبکه خاطر نشان کرد: ارتش ترکیه با وجود رسیدن به اطراف شهر الباب، از یورش به این شهر ناتوان است. دهها فروند موشک آمریکایی تاو که با عبور از مرزهای ترکیه به دست داعش رسید، اکنون تانک های آلمانی ارتش ترکیه را هدف قرار می دهد. ضدهوایی های داعش مانع از آن می شود که ارتش ترکیه از بالگردها برای پوشش پیشروی سربازان خود استفاده کند. پاکسازی ارتش ترکیه پس از کودتا باعث تضعیف آن شد، با این وجود ارتش ترکیه بلافاصله به نبرد با داعش در شمال سوریه اعزام شد تا در رسیدن به شهر الباب با ارتش سوریه مسابقه بدهد. پیشروی ارتش سوریه به طرف شهر الباب، ترکیه ای ها را وادار کرد تا در نبرد با داعش با سرعت عمل کنند. این نبردها، شرایطی نیست که داعش و ارتش ترکیه انتظار داشتند. اگر رسیدن نیروهای ارتش سوریه به اطراف شهر الباب و محاصره این شهر نبود، سناریوی جرابلس و دابق تکرار و شهر الباب بدون درگیری به ارتش ترکیه واگذار می شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها