"تحریر الشام"، جدیدترین نسخۀ القاعده در سوریه

دوشنبه 25 بهمن 1395 - 09:47

با اعلام تأسیس گروه "تحریر الشام"، به نظر می‌آید که شاخۀ القاعده در سوریه تشکیلات جدیدی را برای جذب بیشتر گروهکهای مسلح ایجاد کرده است.

العالم سوریه

جبهه فتح الشام که شاخۀ القاعده در سوریه است و قبلاً جبهه النصره نامیده می شد، با 4 گروه تروریستی کوچک ادغام شد و نام خود را " تحریر الشام" اعلام کرد.  
هشام الشیخ (ابوجابر) به عنوان سرکردۀ تحریر الشام منصوب شده است .
هشام الشام تا چندی پیش، سرکردۀ احرار الشام بود.
احرار الشام که در سوریه بسیار فعال است ، از پیوستن به تحریر الشام امتناع می کند زیرا با گروه های تشکیل دهندۀ تحریر الشام در شما سوریه اختلاف دارد.
هشام الشیخ روز 9 فوریه سرکردگی تحریر الشام را به دست گرفت.
هنوز معلوم نیست که آیا ابومحمد الجولانی سرکردۀ سابق جبهه فتح الشام سمتی در تحریر الشام به دست گرفته است یا نَه ولی گفته می شود که فرماندۀ شاخۀ نظامی این گروه تروریستی جدید شده است.

* حمایت "عبدالله المحیسنی" از تحریر الشام

6 تن از شیوخ سرشناس گروه های مسلح در سوریه از جمله "عبدالله المحیسنی" (تبعه عربستان سعودی) تأسیس تحریر الشام را تأیید کردند و با امضای بیانیه ای جداگانه، از تصمیم برای پیوستن به این گروه خبر دادند.

* ابوجابر کیست
"هاشم الشیخ" ملقب به "ابو جابر" که به عنوان سرکرده گروه جدید تعیین شده است، پس از کشته شدن همه سرکردگان احرار الشام در انفجار بمب در سپتامبر 2014 به عنوان سرکرده احرار الشام تعیین شد و تا سپتامبر 2015 در این سمت باقی ماند.

بر اساس گزارشها، ابوجابر در سال 1968 در حلب سوریه به دنیا آمد. گفته می شود که او در عراق تحت فرماندهی ابومصعب الزرقاوی در صفوف القاعده جنگیده بود. و در انتقال جنگجویان سوری به عراق نقش داشت. گزارشها همچنین حاکی است که او در سوریه دستگیر شد و به زندان افتاد ولی در جریان عفو عمومی سال 2011 از زندان آزاد شد.
تعیین ابوجابر برای سرکردگی تحریر الشام، بیانگر شدت بحران و تنش بین عناصر افراطی و میانه رو احرار الشام است. تنشهایی که در ماه های اخیر به دلیل اختلافات درباره ادغام در جبهه تحریر الشام شدت گرفت، و سرانجام باعث جدایی عناصر افراطی این گروه به سرکردگی ابوجابر و تأسیس تحریر الشام شد.
این ماجرا باعث شد رقیب جدیدی برای احرار الشام به وجود بیاید که چندین گروهک نیز به آن پیوسته اند.
ابوجابر در پیامی از گروه های افراطی دیگر خواسته است گذشته را فراموش کنند و به گروه او ملحق شوند.
* سازماندهی دوباره جبهه النصره
اعلام تأسیس تحریر الشام، به معنای آن است که گروه "جبهه النصره" پس از مدت کوتاهی دوباره خود را بازسازی می کند.
جبهه النصره در ژوئیه 2016 با ادعای قطع روابط با القاعده، خود را "جبهه فتح الشام" نامیده بود.
هدف از این اقدامات، نفوذ بیشتر بر گروه های مسلح در سوریه می باشد.

214

پربیننده ترین خبرها