فاکس نیوز:

اهداف مبهم سفر نتانیاهو به واشینگتن درباره ایران

اهداف مبهم سفر نتانیاهو به واشینگتن درباره ایران
سه شنبه 26 بهمن 1395 - 09:46

به نوشته فاکس نیوز، بعید است نتانیاهو در سفر پیش روی خود به واشینگتن، به اهدافش علی‌الخصوص درباره ایران دست یابد.

العالم - آمریکا

وبسایت شبکه خبری فاکس نیوز در مطلبی نوشت: "بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای ملاقاتی مهم با دونالد ترامپ این هفته به واشینگتن می‌رود؛ اما ابری از ابهام بر سر رئیس‌جمهور آمریکا سایه افکنده است."
ترامپ که در دوران رقابت‌های انتخاباتی دیدگاه‌های جناح راست ملی‌گرا و تندروی رژیم اسرائیل را تأیید کرد، به نظر می‌رسد از زمان حضور در کاخ سفید برخی از مواضع خود را در خصوص مسائل مهم تعدیل کرده باشد. گرچه انتظار می‌رود ملاقات روز چهارشنبه نتانیاهو با ترامپ در قیاس با ملاقات‌های پرتنش و مشهور وی با باراک اوباما – رئیس‌جمهور اسبق آمریکا – بسیار گرم‌تر باشد، نخست‌وزیر اسرائیل باید در خصوص مسائل حساسی چون ساخت شهرک‌های جدید، منازعه با فلسطین، ایران و جنگ سوریه با احتیاط گام بردارد.
نتانیاهو در تعامل با یک رئیس‌جمهور تفرقه‌انگیز همانند ترامپ با برخی مشکلات احتمالی نیز روبرو خواهد شد. حوزه‌های مهمی از جمله دموکرات‌های کنگره و تعداد زیادی از یهودیان آمریکا با سیاست‌های ترامپ مخالفند، و نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی هم فشار زیادی را از سوی متحدان تندروی خود برای پیشبرد سیاست‌هایی که ممکن است ترامپ از آن‌ها حمایت نکند، متحمل می‌شود.
نگارنده این مطلب در ادامه با اشاره به برخی از مشکلات پیش روی نتانیاهو، در خصوص ناکامی تلاش‌های ضدایرانی وی می‌نویسد: ترامپ پیش از حضور در کاخ سفید وعده داده بود توافق بین‌المللی را که محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای ایران وضع می‌کند، لغو کند. اما از آن زمان، او از این تهدیدها فاصله گرفته است در حالی که راه‌های دیگری را برای تشدید فشار بر دولت ایران جستجو می‌کند.
نتانیاهو در رأس کمپینی ناموفق قرار داشت که هدف از آن، برنامه‌ریزی برای از بین بردن توافق هسته‌ای ایران بود. گرچه دستیابی به این هدف هم‌اکنون غیر ممکن به نظر می‌رسد، نتانیاهو به دنبال تضمین‌هایی از جانب آمریکا برای اعمال کنترل بر ایران خواهد بود.
«دنیس راس»، مذاکره‌کننده صلح اسبق آمریکا در این خصوص می‌گوید اگر ایران به سوی ایجاد ظرفیت سلاح هسته‌ای حرکت کند، نتانیاهو می‌تواند به دنبال دریافت وعده‌هایی از آمریکا برای «واکنشی نظامی و نه فقط واکنشی تحریم-‌محور» باشد.
نتانیاهو همچنین نگران حضور ایران در جنگ داخلی کشور همسایه، سوریه است. دولت سوریه به کمک پشتیبانیهای روسیه، حمایت ایران و گروه حزب‌الله، دست بالا را در این جنگ به دست آورده است.
به گفته راس، نتانیاهو از ترامپ خواهد خواست از نفوذش بر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه استفاده کند تا ایران و حزب‌الله را از مرزهای اسرائیل دور نگاه دارد. وی در این خصوص می‌گوید: «فکر می‌کنم دست‌کم این درک وجود خواهد داشت که دولت ترامپ بکوشد به پوتین بفهماند حضور یک نیروی ایرانی-‌حزب‌اللهی-‌شیعه نمی‌تواند در سوریه از نوعی خط قرمز ویژه عبور کند.»

پربیننده ترین خبرها