امارات؛ مانعی در راه تحقق رویاهای عربستان درجنوب یمن

سه شنبه 26 بهمن 1395 - 10:58

در درگیری های مستمر میان گروه های مسلح وابسته به امارات وعربستان سعودی درشهر تعز واطراف آن، عده ای ازعناصر مسلح کشته و یا مجروح شدند.

العالم یمن
به گزارش خبرنگار العالم از یمن، به دنبال درگیری های شدید بین شبه نظامیان که که ازپنج روز پیش آغاز شده است، پروازها در فرودگاه بین المللی عدن به حال تعلیق درآمده است.
ازاستان عدن گرفته تا استان تعز، صحنه درگیری های مسلحانه میان شبه نظامیان یمنی است که برخی از آنان وابسته به امارات و برخی دیگر وابسته به عربستان سعودی هستند واحتمال دارد درآینده این درگیری ها درمناطقی دیگر از جنوب نیز روی دهد.
این درگیری ها نشان دهنده اختلافات عمیق میان طرفین است.
درعدن نیز که روز یکشنبه درگیری های شدید میان دو طرف در اطراف فرودگاه عدن روی داد، روز دوشنبه پروازهای خطوط هوایی یمن در پی متشنج شدن اوضاع از روز جمعه گذشته متوقف شده است.
جنگنده های ائتلاف متجاوز سعودی پس از مخالفت وی با دستورات منصور هادی برای تغییر فرمانده امنیت فرودگاه که تحت حمایت امارات قرار دارد، برای رویارویی با وی وارد عمل شدند.
این فرمانده که معروف به ابی قحطان است، ازچند ماه پیش عدم پرداخت حقوق به نیروهای خود را بهانه کرده است، درحالیکه رژیم سعودی، نیروهای بیشتری را برای حمایت با پشتیبانی بالگردها فرستاده است و پرواز گسترده جنگنده ها در این شهر، نشان دهنده این است که دور جدید از درگیری ها و تسویه حساب ها میان امارات وعربستان و نیز بین هادی و دشمنان یمنی وی شروع شده است.
برخی طرف های محلی یمنی، منصور هادی را به دست داشتن درپس این حملات به نفع عربستان با هدف کاستن از نفوذ امارات درجنوب متهم کرده اند.
درحالیکه ناظران معتقدند که تحرک امارات به نفع رژیم اسرائیل و آمریکا است،
زیرا خبرهای منتشر شده که حاکی از آن است که ارائه خدمات امارات درجنوب وسواحل و تنگه باب المندب، درازای حمایتی مستقل از آن و جدا از حمایت از ریاض است که به نظر می رسد در یکسره کردن جنگ و تامین منافع اسرائیلی و غربی ناتوان است.

درمقابل به نظر می رسد که امارات، عربستان را مانعی در راه رسیدن به اهداف خود مبنی برنفوذ بر بحرالعرب می بیند،جنگ یمن باعث شده است که جنوب یمن به عنوان هدیه ای به امارات داده شود که به اعتقاد ناظران، تلاش می کند تا به طور دائم درجنوب یمن حضور داشته باشد و درصورتیکه شرایط اقتضا کند، دولت جدایی طلب تشکیل دهد.
این رویکرد امارات با توجه به تحولات میدانی اخیر، نوعی تکیه به سراب دریمن است، زیرا طرح های امارات و عربستان سعودی با خیزش جنوبی ها برای مقاومت دربرابر نیروهای اشغالگر اعم از سعودی، آمریکایی یا اماراتی مواجه خواهد شد.
215

پربیننده ترین خبرها