دبیرکل سابق ناتو:

کنگره مانع برداشتن تحریم های روسیه توسط ترامپ می شود

کنگره مانع برداشتن تحریم های روسیه توسط ترامپ می شود
چهارشنبه 27 بهمن 1395 - 05:06

دبیر کل سابق ناتو گفت حتی در صورت تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای برداشتن تحریم های روسیه، کنگره مانع از این اقدام خواهد شد.

آندرس فو راسموسن گفت به باور من آقای ترامپ برخی افراد بسیار خوب را در تیم امنیت خود مانند تیلرسون وزیر خارجه، متیس وزیر دفاع و نیز پمپئو مدیر سیا قرار داد و همه اینها اظهاراتی اطمینان بخش درباره تعهدات آمریکا برای دفاع جمعی ارائه کرده بودند. براساس این، اطمینان دارم که وقتی نشست ناتو در ماه مه برگزار شود، نشستی خواهد بود که پیام های روشن به طرف های مربوط درباره تعهدات بند پنجم برای دفاع از همه متحدان خواهد داد مبنی بر اینکه چنین تعهدی تغییر ناپذیر است.
دبیر کل سابق ناتو درباره نزدیکی نیروهای روس به ناوگان آمریکا و ناتو در نقاط مختلف گفت بسیار اهمیت دارد که هر تردیدی درباره جامع بودن ناتو از میان برداشته شود و این مهم ترین هدف نشست ناتو است تا دو پیام بسیار مهم داده شود، اول اینکه تعهد ما در قبال دفاع جمعی تغییر نکرده است و دوم اینکه بیست و هشت متحد ناتو برای افزایش سرمایه گذاری های دفاعی متعهد هستیم.
وی درباره عدم سرمایه گذاری دو درصد از تولید ناخالص داخلی براساس تعهد اعضای ناتو در بیست و سه عضو از بیست و هشت عضو این پیمان و هشدار ترامپ به این کشورها گفت من کاملا موافقم که متحدان اروپایی باید بسیار بیشتر در بخش دفاعی سرمایه گذاری کنند و برای پیمان ناتو مایه شرمساری است که فقط پنج کشور از بیست و هشت کشور به تعهد خود پای بند بودند. برای ارسال پیامی روشن برای آقای پوتین و هر طرف دیگر، ضروری است که مشخص شود تعهد برای دفاع جمعی مشروط نیست و ربطی به کمک مالی ندارد.
راسموسن تصریح کرد در نشست 2015 سران ناتو در ولز تصمیم بر این شد که در دهه آتی، همه بیست و هشت عضو به تعهد خود برای هزینه دو درصدی (از تولید ناخالص داخلی) برای سرمایه گذاری دفاعی پای بند باشند. به نظر من باید این فرایند تسریع شود و شرایط امنیتی جدید در اروپا را نیز باید در نظر بگیریم.
دبیر کل سابق ناتو تصریح کرد به باور من، تا زمانی که روسیه به تعهدات خود به توافق مینسک پای بند نباشد و در شرق اوکراین به اقدامات بی ثبات کننده ادامه دهد، تحریم هایش ادامه می یابد. در صورتی که تحریم ها برداشته شوند، تنها ابزار موجود برای فشار آوردن به روسیه را که در اختیار داریم، از دست می دهیم. من اطمینان دارم اگر رئیس جمهور قصد برداشتن تحریم ها را داشته باشد، اکثریت کنگره آمریکا قطعنامه ای را تصویب می کنند که براساس آن فشار بر روسیه از طریق تحریم ها ادامه می یابد./ منبع بی بی سی
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها