سازمان ملل درباره فاجعه فروپاشی سد "طبقه" سوریه هشدار داد

سازمان ملل درباره فاجعه فروپاشی سد
پنج‌شنبه 28 بهمن 1395 - 00:05

سازمان ملل متحد درباره احتمال وقوع فاجعه ناشی از بالا آمدن سطح آب در سد "طبقه" سوریه و امکان خرابکاری گروه تروریستی داعش در این سد هشدار داد.

العالمسوریه
سد "طبقه" بر روی رود فرات در نزدیکی شهر رقه، مقر گروهک تروریستی داعش، ساخته شده است. این سد از سال 2014 در کنترل تروریست های داعش است.
خبرگزاری رویترز امروز چهارشنبه با استناد به گزارش سازمان ملل متحد در این زمینه اعلام کرد که سطح آب این رودخانه از 24 ژانویه تاکنون به دلیل بارش سنگین برف و باران و بازشدن 3 توربین این سد توسط داعش، حدود 10 متر بالاتر آمده و این وضعیت سبب زیرآب رفتن مناطق پایین دستی اطراف رود دجله شده است.
این گزارش اضافه کرد که بالا آمدن بیشتر سطح آب رود دجله می تواند مناطق وسیعی از اراضی کشاورزی اطراف آن را زیر آب ببرد، به سد آسیب بزند و تبعات انسانی فاجعه آمیز در همه مناطق پایین دستی به همراه داشته باشد و حتی این فاجعه شهر دیرالزور را نیز تحت تاثیر قرار خواد داد.
بر اساس این گزارش، ورودی این سد پیشتر در نتیجه بمباران های ائتلاف آمریکایی دچار آسیب شده است.
شهر دیرالزور در 140 کیلومتری رقه نیز در اشغال گروه تروریستی داعش است. بر اساس برآورد سازمان ملل، 93 هزار و 500 غیرنظامی در این شهر گرفتار شده اند.
نیروهای موسوم به "دمکراتیک سوریه" تحت حمایت آمریکا، شهر رقه را محاصره کرده اند و تا چند کیلومتری این سد پیش رفته اند. از سوی دیگر داعش که در حال عقب نشینی است، به صورت عمدی زیرساخت های شهر را تخریب کرده است. از جمله این موارد می توان به 3 ایستگاه آبرسانی و پنج برج مخزن آب اشاره کرد که در 3 هفته نخست ماه ژانویه نابود شدند.
سازمان ملل افزود: «داعش همچنین ایستگاه های پمپاژ آب رود فرات را مین گذاری کرده است و همین امر ساکنان این منطقه را با کمبود آب مواجه کرده است».
سازمان ملل همچنین درباره شکستن سد موصل که بر روی دجله در عراق ساخته شده، هشدار داده است. این سد در صورت تخریب می تواند زندگی 20 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار دهد.
213

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها