آیا سازمان ملل از «انتقال سیاسی» در سوریه دست کشیده است؟

آیا سازمان ملل از «انتقال سیاسی» در سوریه دست کشیده است؟
شنبه 30 بهمن 1395 - 00:32

رسانه ها اعلام کردند مسئولان سازمان ملل در اظهارات اخیر خود دربارۀ آشتی در سوریه، عبارت «انتقال سیاسی» را حذف کرده اند.

العالم سوریه
یارا شریف سخنگوی استفان دی میستورا فرستادۀ ویژۀ سازمان ملل متحد در سوریه، این عبارت را امروز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی ژنو به کار برد و گفت: «بله معتقدیم که می توان عبارت انتقال سیاسی را به کار برد و به نظرم این موضوع مانند گذشته، نقطۀ تمرکز باشد».
با وجود این، او ساعاتی بعد با ارسال ایمیلی خطاب به رسانه ها نوشت: «صبح امروز از من سوالی درباره مذاکرات آینده سوریه و انتقال سیاسی در آن پرسیده شد که از شما می خواهم به این موضوع توجه کنید که مذاکرات کاملا بر اساس قطعنامه شماره 2254 شورای امنیت انجام خواهد شد که به صورت مشخص از روش حکومت، قانون جدید و انتخابات در سوریه سخن می گوید».
این موضع گیری جدید کاملا با اظهارات دی میستورا در سفر اخیرش به مسکو تطابق دارد؛ زیرا او نیز حرفی از انتقال سیاسی نزد و تنها از همان موضوعات سیاسی سخن گفت که شریف به آن اشاره کرد.
اظهارات اخیر دی میستورا با گفته های او بعد از اتمام آخرین دور مذاکرات ژنو در سال گذشته متفاوت است. وی آن زمان گفت: «شکی نیست که انتقال سیاسی واقعی و صادقانه یکی از نیازهای اساسی است... کلمه انتقال که پیش از این ممنوع بود از این به بعد نیست».
202
 

پربیننده ترین خبرها