نگاهی به درون بزرگترین «بانک مغز» جهان

نگاهی به درون بزرگترین «بانک مغز» جهان
شنبه 30 بهمن 1395 - 14:56

شاید این تنها بانکی باشد که تمایل نخواهید داشت، در آن سپرده گذاری کنید. بانک بافت مغز انسان هاروارد (HBTRC) یک بانک عجیب است که مغز انسان‌ها را جمع آوری و ذخیره می‌کند.

العالم - گوناگون

به نظر ترسناک است، اما هدف از ایجاد چنین بانکی، فقط کاربردهای علمی و پژوهشی است، به گونه‌ای که بافت‌های مغزی را جمع آوری می‌کنند تا در پژوهش‌های مختلف و درمان بیماری‌های شایعی که از پیچیدگی بیشتری برخوردارند استفاده کنند؛ بیماری هایی که سالانه هزاران هزار تن از مردم دنیا را درگیر خود می‌کنند.

در قفسه‌های این بانک بیش از ۲۰۰۰ مغز انسان برای دست یابی به ذخیره ثابت ماده خاکستری مغز وجود دارد. ماده خاکستری برای انجام بیشتر آزمایش‌ها ضروری است.

وقتی مغز به بانک می‌رسد آن را درون یک وان پلاستیکی و یا کیسه قرار می‌دهند و سپس آن را فریز کرده و یا برای نگهداری در محلول فرمالین قرار می‌دهند تا در آینده بتوانند از آن استفاده کنند.

این مغز‌ها برای کشف دلایل اصلی بیماری‌های پیچیده روانی از جمله «آلزایمر»، «اسکیزوفرنی» و «اختلال استرس پس از ضایعه روانی» بررسی می‌شوند.

فرآیند آزمایش عبارت است از بررسی درمان‌های ممکن، تجربه و آزمایش آن بر بافت‌های مغزی و میزان پاسخگویی بافت‌ها به درمان از جمله فرآیند این پژوهش‌ها هستند.

مرکز (HBTRC) در بیمارستان مک لین ماساچوست قرار گرفته و در آن مغزهای سالم و آسیب دیده هر دو به منظور مقایسه وجود دارند.

جابجا کردن و انتقال مغز به مرکز یاد شده فرآیندی بسیار دقیق و حساسی است، زیرا آن‌ها باید ظرف مدت ۲۴ ساعت مغز را بدون آسیب دیدگی به بانک مغز برسانند. مغز به سرعت پس از مرگ فرد اهدا کننده و یا اجازه نزدیکانش به بیمارستان مک لین منتقل می‌شود.
پزشکی قانونی مغز را استخراج می‌کند و آن را در یخ و یا فرمالین قرار داده و به بانک مغز می‌فرستد.

آن‌ها مغز را به دو قسمت مساوی تقسیم می‌کنند، قسمت اول را فریز کرده و روی آن آزمایش‌های DNA انجام می‌دهند، اما بخش دوم مغز را درون محلول فرمالین قرار داده و آن را برای بررسی بافت‌ها و پروتئین‌ها استفاده می‌کنند. با تحلیل مغز دلایل مرگ و بیماری هایی همچون ایدز و هپاتیت تشخیص داده میشود.

بانک مغز هاروارد در صورت نیاز، مغزهای نگهداری شده را به مراکز پزشکی مرتبط در سراسر جهان ارسال می‌کند. گفته می‌شود، از سال ۱۹۷۸ میلادی تاکنون بیش از ۹۰۰۰ مغز در این مرکز نگهداری شده است. 

 

وبسایت تابناک باتو

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها